Jak podróżuje generacja Z?
Jeszcze do niedawna jedną z najbardziej wpływowych i najszybciej rozwijających się grup konsumenckich byli tak zwani milenialsi, czyli pokolenie Y. Dziś do głosu dochodzi również generacja Z, która ma coraz większy wpływ także na trendy obowiązujące w branży turystycznej. Jak podróżuje pokolenie Z? Tego możemy dowiedzieć się z najnowszych globalnych badań, przeprowadzonych przez Expedia Group Media Solutions.
Milenialsi to pokolenie ludzi urodzonych w latach 1980-1994, czyli mających obecnie 25-29 lat. Z kolei generacja Z to osoby urodzone w latach 1995-2015, czyli mające teraz maksymalnie 24 lata, choć niektóre źródła za dolną granicę przyjmują nawet 1990 rok, a inne 2000 rok.
Cechy charakterystyczne generacji Z
Podczas gdy milenialsi stopniowo wkraczali do cyfrowego świata, pokolenie Z dorastało już w otoczeniu nowoczesnych technologii, przez co uznaje się, że mało czasu spędza w realnym świecie. Przedstawiciele generacji Z nie znają świata bez technologii, swoją wiedzę czerpią przede wszystkim z internetu, gdzie również chętnie się nią dzielą. Pokolenie Z określa się też jako przedsiębiorcze, otwarte, bezpośrednie i mające wielkie plany na przyszłość. Generacja Z chce poznawać nowych ludzi i budować relacje społeczne, przy czym informacjami najczęściej dzieli się przez serwisy społecznościowe.
Na wielu rynkach to pokolenie Z staje się tym dominującym, a jako że jego najstarsi przedstawiciele właśnie wkraczają na rynek pracy, zdobywają niezależność finansową i chętnie podróżują, jego wpływ na branżę turystyczną także jest coraz większy. Co więcej, do 2020 roku generacja Z ma być najliczniejszym pokoleniem na świecie, a już teraz jej globalna siła nabywcza bywa szacowana na ponad 140 miliardów dolarów.
Jak podróżuje pokolenie Z?
Expedia Group Media Solutions postanowiła sprawdzić, w jaki sposób podróżują przedstawiciele generacji Z. Badania zostały przeprowadzone w 11 różnych krajach w marcu 2017 roku oraz marcu 2018 roku i obejmowały między innymi częstotliwość podróży, czynniki wpływające na decyzje dotyczące rezerwacji czy przeznaczenie wydatków. Jako że część pokolenia Z to wciąż dzieci, w badaniach wzięto pod uwagę jedynie osoby, które mają 18 lat lub więcej.
Przedstawiciele generacji Z mają do dyspozycji średnio 23 dni rocznie, które mogą przeznaczyć na podróże. Najczęściej, bo aż w 59 proc. przypadków, ich wyjazdy są motywowane chęcią wypoczynku, choć nie stronią oni od aktywności i przygód. Pokolenie Z chętnie odwiedza też rodzinę (41 proc.), podróżuje, by brać udział w wydarzeniach specjalnych (26 proc.), jak również w celach rozrywkowych (21 proc.).
Z analizy Expedia Group Media Solutions wynika też, że 84 proc. osób z generacji Z uważa social media za odgrywające istotną rolę przy planowaniu podróży. W serwisach społecznościowych poszukują oni między innymi promocji, a ponadto czerpią inspirację do podróży, oglądając zdjęcia i filmy publikowane przez znajomych czy ekspertów.
Pokolenie Z zaczyna też wyjeżdżać służbowo – średnio odbywają oni 6 podróży biznesowych rocznie. Co jednak najciekawsze, 66 proc. reprezentantów generacji Z, gdy tylko ma taką możliwość, przedłuża wyjazd służbowy, by dodatkowy czas przeznaczyć na wypoczynek i rozrywkę, a 88 proc. z nich – oszczędza przed zbliżającą się podróżą.
Generacja Z – niezdecydowana i otwarta na inspiracje
Warty odnotowania jest również fakt, że aż 66 proc. przedstawicieli pokolenia Z podczas planowania wyjazdu nie jest zdecydowanych na konkretną destynację. Pod tym względem są bardzo podobni do milenialsów – spośród nich 67 proc. osób deklaruje, że waha się przed wyborem kierunku podróży.
To jednak nie jedyna dobra wiadomość dla marketerów, którzy chcą wpływać na decyzje podejmowane przez najmłodszych konsumentów. Kolejną jest to, że aż 77 proc. reprezentantów generacji Z jest otwartych na inspiracje dotyczące miejsca wyjazdu. Także pod tym względem zachowują się podobnie jak milenialsi – w ich przypadku otwartość na inspiracje deklaruje 74 proc. osób.
oprac. EM na podst. phocuswire.com
Dodaj komentarz