Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 19 marca 2024

Scroll to top

Top

1 Komentarz

Co czyta branża turystyczna i hotelarska?

Co czyta branża turystyczna i hotelarska?
Piotr Kasperczak

Światowy Dzień Książki to dobra okazja, by zapytać branżę hotelarską i turystyczną, co czyta i po jakie tytuły sięga. By ułatwić nieco zadanie, poprosiłem hotelarzy i travel managerów o wytypowanie 2-3 pozycji i to zarówno branżowych (z zakresu marketingu, sprzedaży, e-commerce czy ściślej hospitality), jak i literackich czy lekkiej beletrystyki.

Światowy Dzień Książki, który przypada 23 kwietnia, jest zawsze przyczynkiem do wielu debat i dysput na temat czytelnictwa w naszym kraju. A nie wygląda to najlepiej. Z danych opublikowanych w tym miesiącu przez Bibliotekę Narodową wynika, że ok. 60% Polaków nie przeczytało żadnej książki w ciągu ostatniego roku. I stan ten utrzymuje się praktycznie bez zmian od 2008 roku.

Postanowiłem nie załamywać rąk i bardziej optymistycznie świętować Dzień Książki. Zapytałem więc osoby z branży turystycznej i hotelarskiej, co lubią czytać i jakie lektury zrobiły na nich największe wrażenie. Oto lista ponad 30 książek polecanych przez hotelarzy i travel managerów. Może sami znajdziecie tu tytuły, które i Was zainspirują. Nic przecież tak nie motywuje, jak rekomendacje znajomych. Miłej lektury!

Łukasz Chrzanowski, Wiceprezes Aina Travel

Poniżej przesyłam dwie ciekawe pozycje książkowe, które pomogły mi zrozumieć lepiej co się dzieje w necie.

  • Gabriel Weinberg, Justin Mares, Trakcja, czyli złap przyczepność – konkretnie i praktycznie o zadowoleniu klientów, czyli o tym, co powinno być najważniejsze dla każdej firmy.
  • Nir Eyal, Skuszeni – jak kusić swoich klientów, ale również na co uważać, aby nie być skuszonym.

Marcin Dragan, Managing Director, Profitroom

  • Philip Kotler, Marketing – książka, z którą zetknąłem się blisko 20 lat temu, była dla mnie biblią marketingu. Większość głównych zasad w niej zawartych zachowuje swoją aktualność po dziś.
  • Aaron Ross & Marylou Tyler, Predictable Revenue – Aaron pracował w firmie Salesforce, dostawcy popularnego systemu klasy CRM. Książka w przystępny sposób przedstawia nowoczesne podejście do budowy efektywnych i przewidywalnych działów sprzedaży i roli marketingu w tym procesie.
  • Ashlee Vance, Elon Musk – fascynująca i inspirująca biografia jednego z największych wizjonerów biznesu. Od momentu wydania można by napisać drugą, równie ciekawą część biografii Muska.

Paweł Fornalski, Founder&CEO, IdoSell Booking

  • Sebastian Mikosz, Leci z nami pilot. Kilka prawd o liniach lotniczych – świetna książka, pokazująca jak zorganizowane są linie lotnicze i rezerwacje. Pokazuje, jak za magią stoją realni ludzie, robiący proste, realne rzeczy i jak wielka dyscyplina przekłada się na najwyższe standardy bezpieczeństwa.
  • Ashlee Vance, Elon Musk – książka obudziła moje marzenia o robieniu rzeczy ambitnych. Łatwo zapomnieć, że kolejna appka robiąca to samo co inne, nawet gdy zarabiasz na tym pieniądze, nie czyni świata lepszym miejscem.
  • Peter Thiel, Zero to one – ta książka uporządkowała intuicyjne przeczucie, że nie w konkurowaniu leży sens prowadzenia biznesu. Klasyczna ekonomia uczy nas, że należy konkurować, wyniszczać się ceną itp. A książka pokazuje, że trzeba definiować swoją firmę inaczej, przewidywać, gdzie będzie podążał rynek i na tym się koncentrować aby być tam przed innymi, wkładając w to całą energię. Świetna lektura dla myślących na dużą skalę.

Krzysztof Głąbiński, Revenue Manager, trener i coach, Ratemetrics.com

  • Anthony Robbins, Obudź w sobie olbrzyma – książka, która wiele lat temu zainspirowała mnie do dalszej pracy nad rozwojem osobistym.
  • Napoleon Hill, Think & Grow Rich – jest zalążkiem wszystkich poradników rozwoju osobistego. Są też pozycje, które inspirowały Napoleona. Ale o tym chętnie porozmawiam z zainteresowanymi.
  • Deepak Chopra, Twój Supermózg – rozwój osobisty od strony medycznej
  • Przy okazji, książki po które z ciekawością sięgam obecnie ze względu na moje niedawny pobyt w Indiach: Gregory Roberts, Shantaram oraz Michael Booth, Jedz módl się jedz.
  • Na koniec lektura dla każdego: Walter Isaacson, Steve Jobs.

Marta Górska, Project Manager PR&SEO, HomeToGo

Poniżej 3 książki, które mnie ostatnio zainspirowały. Jedna z branży, dwie spoza, dlatego zestawienie to jest dość osobiste.

  • Jonah Berger, Contagious: Why Things Catch On – autor dokładnie zapoznał się ze zjawiskiem wiralności i przedstawia w swojej książce 6 głównych zasad, które powinni znać wszyscy marketingowcy.
  • Filip Springer, 13 pięter – fascynujące porównanie dwóch kapitalistycznych przedziałów czasowych w historii polskiego budownictwa mieszkaniowego i osadzone w tym kontekście problemy społeczno-polityczne.
  • Hanya Yanagihara, Małe życie – literatura dla dojrzałych czytelników o mocnych nerwach. Książka o przyjaźni i tragicznej autodestrukcyjności.

Gregor Halek, Director of Sales and Business Development, Central and Eastern Europe, Availpro

  • Igor Sokołowski, Spokojnie. To tylko Rosja – autor, dziennikarz młodego pokolenia, opisuje swoje podróże do Rosji. Pokazuje nam ogromy i tajemniczy kraj tak jak widzi go młode pokolenie Polaków, nieobciążone historią czasów radzieckich. Odwiedza nie tylko wielkie miasta, ale przede wszystkim skupia się na głębokiej prowincji, wychodząc z prostego założenia, że to właśnie tam „bije serce prawdziwej Rosji”. Miejsce narodzin Gagarina, opuszczone wioski, pełne zaniedbanych cerkwi, przemysłowe zagłębia pełne zniszczonych, ale otwartych ludzi opisane w mistrzowski sposób pokazują nam Rosję inną niż z tą z codziennych przekazów medialnych. Książka warta polecenia każdemu, kto chciałby spojrzeć na Rosję z innej perspektywy.
  • Krzysztof Varga, Langosz w Jurcie – książka zabiera nas w fascynującą podróż wzdłuż granic współczesnych Węgier. Autor (pół Polak, pół Węgier) zabiera nas do kraju swojego ojca, opisując kilkunastodniową wyprawę samochodową po węgierskiej prowincji. Doskonały warsztat literacki, barokowe opisy i masa ciekawostek powodują, że książka jest lekturą obowiązkową dla każdego, kto choć odrobinę zainteresowany jest krajem naszych bratanków. Autor oprócz turystycznych opisów przemyca w swoich historiach obrazy z Węgier, które powodują, że kraj ten wydaje się nam jeszcze bliższy. Książka jest częścią serii trzech lektur, które autor poświęcił temu naddunajskiemu krajowi.
  • Ryszard Kapuściński, Imperium – prawdziwy bestseller mistrza polskiego (i światowego) reportażu. Książka wielokrotnie wydawana w Polsce i tłumaczona na wiele języków. Kapuściński podzielił swoją podróż do Związku Radzieckiego / Rosji na trzy części. Najpierw opisuje nam wspomnienia ze swoich pierwszych spotkań z naszym wschodnim sąsiadem, następnie historie związane ze swoimi podróżami do ZSRR już jako dojrzały dziennikarz, a na koniec (niejako na marginesie) swoje wrażenia z pobytu w Rosji tuż po upadku tytułowego imperium sowieckiego. Z książki wyłania się obraz Rosji jako niezmierzonego kraju ze skomplikowaną historią, pełnego ludzkich tragedii, jak i fascynujących historii. Lektura obowiązkowa dla każdego zainteresowanego tematyką Rosji, jak i współczesną geopolityką.

Izabela Krzanowska, Country Manager Italy, Bidroom.com

  • Joseph Michelli, The New Gold Standard: 5 Leadership Principles for Creating a Legendary Customer Experience Courtesy of the Ritz-Carlton Hotel Company – jeśli chodzi o dostarczanie klientom doskonałej obsługi, możemy powiedzieć, że Ritz-Carlton jest bezkonkurencyjny. Luksusowy hotel Ritz ma doskonałą reputację, dzięki filozofii „Klient na pierwszym miejscu”. Takie jest też moje motto! Najbardziej niezwykłą rzeczą w hotelu Ritz-Carlton jest autonomia, która jest przyznawana pracownikom. Mogą zachowywać się według swojego uznania, pod warunkiem że gwarantują gościom doskonałe doświadczenie! Jest to książka, która pokazuje, co zrobić, by goście czuli się wyjątkowo i osiągnąć cel, czyli żeby marka hotelu była rozpoznawana. Gorąco polecam.
  • J.W. “Bill” Marriott Jr., Without Reservations: How a Family Root Beer Stand Grew into a Global Hotel Company – po porozumieniu ze Starwood, Marriott jest największa siecią hoteli na świecie, ale niewielu wie, że to wszystko zaczęło się od małego rodzinnego biznesu. W książce Bill Marriott, syn założyciela sieci, opowiada czytelnikowi o swoim sukcesie dzieląc go na etapy. Niezależnie od rodzaju hotelu, książka zawiera nieskończona liczbę sugestii i dobrych pomysłów na lepsze zarządzanie. Najlepiej uczyć się od mistrzów!

Agnieszka Kukałowicz, CEO QTravel.pl

  • Jim Collins, Morten T. Hansen, Wielcy z wyboru – to kontynuacja bestsellera „Od dobrego do wielkiego”, przedstawiająca wyniki 10-letnich badań nad przedsiębiorstwami w USA, które w latach 71-90 weszły na nowojorską giełdę. Celem badania było znalezienie wspólnych cech firm, które nieprzerwanie od 30 lat są liderami w swoich branżach oraz potrafią przetrwać w sytuacjach kryzysowych czy zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Według autorów takie firmy odróżnia od innych fakt, że są bardziej zdyscyplinowane, rozwijają się powoli wg zasady dwudziestomilowego marszu, mniej radykalnie reagują na zmiany w otoczeniu, zawsze mają bufory bezpieczeństwa (np. gotówki) i są przygotowane na gorsze czasy. Takie podejście do budowania firmy bardzo mnie przekonuje, choć jest trochę w kontrze do obecnych koncepcji rozwoju nowych firm tzw. startupów, w których liczy się przede wszystkim wzrost osiągany często poprzez kolejne rundy finansowania. Ta lektura pozwoliła mi na zweryfikowanie podejścia biznesowego a w szczególności przekonała do tego, że zawsze warto być przygotowanym na gorsze czasy i zmiany warunków prowadzenia biznesu, z czym od czasu do czasu mamy do czynienia w turystyce wyjazdowej.
  • Brian Tracy, Plan Lotu – w pewnym momencie każdy kto prowadzi firmę, chcąc zgłębić tajniki zarządzania firmą, trafia na pozycje pióra Briana Tracy’ego. Książek jego autorstwa jest mnóstwo, ale właśnie ta przekonuje mnie najbardziej. Jest to moja prywatna checklista, według której staram się weryfikować każde nowe przedsięwzięcie. Przede wszystkim dzięki tej książce nauczyłam się, że w biznesie trzeba być ciągle gotowym na niespodziewane zmiany kursu, turbulencje oraz dokonywać poprawek kursu, tak jak w przypadku lotu samolotem. Warto też mieć przeanalizowane różne warianty lotu – plany alternatywne na wypadek, gdyby planowany, pierwotny kurs po prostu nie był możliwy do zrealizowania.

Kamil Kurak, Country Manager, Express Travel International

Na mojej liście znalazły się:

  • Alfred Szklarski, cała seria przygód Tomka Wilmowskiego, ale najbardziej Przygody Tomka na Czarnym Lądzie – za wprowadzenie mnie jeszcze jako dziecko w świat podróży i zachętę do poznawania świata i aktywnego życia.
  • Elizabeth Kostova, Historyk – za wspaniałe połączenie legendy oraz prawdziwej historii Draculi, osadzone w tajemniczym klimacie.
  • Ildefonso Falcones, Katedra w Barcelonie – za mistrzowskie przeniesienie czytelnika do XIV wieku i za szczegółowy obraz powstawania jednego z najpiękniejszych miast na świecie.

Monika Laskowska-Kac, Kierownik Działu Ecommerce, Enovatis

  • Seth Godin, Linchpin: Are You Indispensable? – z książką zetknęłam się na początku swojej drogi zawodowej i mocno mnie zainspirowała, aby wybierać branże nowoczesne oraz tematy mało popularne, aby stać się osobą niezastąpioną w firmie czy też unikalną w branży. Polecam każdemu, kto zastanawia się nad swoją drogą zawodową lub chce popracować nad swoją pewnością siebie.
  • Chris Goward, You Should Test That: Conversion Optimization for More Leads, Sales and Profit or The Art and Science of Optimized Marketing – polecam osobom, które chcą wdrożyć w swoich firmach lub zespołach model optymalizacji nastawiony na efektywność i przychód. Każda osoba z branży e-commerce może znaleźć w niej coś dla siebie. Pokazuje proces, który bez problemu można wdrożyć w firmie.
  • Sheryl Sandbeg, Lean In: Women, Work, and the Will to Lead – książka dla wszystkich kobiet, które wybrały IT jako swoje miejsce pracy, ale także dla mężczyzn – pokazuje jak nie popełniać błędów we współpracy. Napisane przez osobę, która odniosła niesamowity sukces i dzieli się z innymi swoją historią.
  • Marcin Buczkowski, Bezsenność w Tokio – książka już ma trochę lat, ale jeżeli ktoś interesuje się Azją, a w szczególności Japonią, to zachęcam do lektury. W zabawny sposób pokazuje różnice kulturowe. Auto wiele lat mieszkał w Azji i w tym czasie napisał o niej kilka książek, z których ta jest moim zdaniem najciekawsza.

Helena Mielewczyk, Hotel & Art Gallery Manager, Dom Aktora w Gdańsku

  • Paulina Simons, Jeździec Miedziany – książka, która pokazuje wojnę, jej ciężkie oblicze i ludzi…, którzy walczą o życie innych, przetrwanie i miłość. Miłość, która pojawia się właśnie w tym ciężkim czasie. Podczas czytania tej lektury na przemian śmiałam się, płakałam, czułam się zażenowana i niekiedy zawstydzona. Żadna inna książka nie wywołała u mnie tak dużo skrajnych emocji w tak krótkim czasie.
  • Eric Ries, Metoda Lean Startup – książka, która przełamała u mnie bariery we wprowadzaniu nowych produktów/usług na rynek. Książka dodała mi pewności siebie i pozwoliła z większą odwagą podchodzić do różnych decyzji. Szczerze polecam!

Andrzej Pierzchała, Koordynator projektów hotelowych, Hotele deSilva

  • Beata Kapcewicz, 52 Nawyki Szczęściarzy – w ciągu roku zmienisz tak wiele, poruszając się małymi kroczkami – co tydzień zrób jeden.Świetna alternatywa dla noworocznych „wielkich” postanowień, które z reguły nie chcą działać.
  • Emma Jenner, Wychowuj po trochu. Wymagaj więcej, rób mniej! – sposób na to, żeby nie stracić głowy, gdy zostałeś rodzicem. Duuuża dawka zdrowego rozsądku w relacjach z dziećmi.

Mateusz Sewastynowicz, Founder & CEO SocialTravel.pl

  • Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera – przewodnik dla wizjonerów, ludzi pragnących wyznaczać własne zasady gry i tych, którzy chcą podważać status quo — dla ludzi, którzy myślą o projektowaniu przedsiębiorstw przyszłości lub zmianie przestarzałych modeli biznesowych!
  • Stephen R. Covey, 7 nawyków skutecznego działania – jak zachować work-life balance, kierując się wewnętrzną uczciwością, poszanowaniem innych, a przede wszystkim świadomością tego, co najważniejsze, a nie tego, co pilne – doprowadzić do erupcji własnych możliwości i tworzyć synergię, oznaczającą zwielokrotnione efekty wspólnych działań. Wypracowanie owych siedmiu nawyków prowadzi do twórczych zmian wewnętrznych, kształtowania trwałych relacji z innymi, inspirującego przywództwa na poziomie osobistym, interpersonalnym i menedżerskim.
  • Jason Fried i David Heinemeier Hansson, Rework – inspiracje do nieszablonowego podejścia do biznesu
  • Eric Ries, Metoda Lean Startup – innowacyjne porady i wskazówki związane z zakładaniem własnego startupu i kierowaniem nim.

Łukasz Sobański, Managing Partner, StayForLonger

  • Alistair Croll, Benjamin Yoskovitz, Metoda Lean Analytics. Zbuduj sukces startupu w oparciu o analizę danych – pokazuje dlaczego warto testować „na żywo” nowe pomysły biznesowe już na samym początku i jak to poprawnie robić. Realizując nowe projekty dzięki cennym wskazówkom oszczędziliśmy kilka miesięcy pracy i sporo budżetu.
  • Brian Tracy, Psychologia sprzedaży – jest w niej oczywiście wiele ogólników dotyczących technik sprzedaży, ale tak czy inaczej warto co jakiś czas sobie to przypomnieć. Niezwykle przydatna pozycja w momencie tworzenie własnego działu sprzedaży w firmie, na co zwracać uwagę, jakiego typu ludzi unikać itp.
  • Brian Tracy, Zjedz tę żabę: 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania – krótka pozycja na dwa wieczory. Praktyczne wskazówki pozwalające na optymalizacje naszych codziennych działań.
  • Peter Coughter, Sztuka perswazji i skuteczne techniki prezentacji: jak wygrać przetarg – bardzo ciekawa pozycja opisująca prawdziwe przykłady kreatywnych prezentacji, które pozwoliły małym firmom pozyskać dużego klienta. Po przeczytaniu tej pozycji zmieniłem swój własny sposób robienia prezentacji na spotkaniach biznesowych.

A jakie są Wasze ulubione lektury? Macie czas na literaturę piękną czy możecie sobie pozwolić li tylko na książki stricte branżowe? Napiszcie o nich w komentarzach.

Piotr Kasperczak - trener i dodarca z zakresu marketingu internetowego w turystyce. Ojciec-założyciel TravelCampu (pierwszego w Polsce barcampu dla branży turystycznej i sektora horeca), koordynator wielu projektów edukacyjnych (m.in. Travel 2.0, Profitroom on Tour), autor bloga TravelMarketing.pl. Od wielu lat związany z branżą turystyczną, szkoli hotelarzy i doradza wielu markom turystycznym w zakresie skutecznej promocji w internecie.

Comments

  1. Anna Golec- Mastroianni

    Ja jestem fanka aktualności i raportow – regularnie czytam Forbes oraz
    Harvard Review, posilkuje się prasa anglo i wlosko jezyczna . Trendy swiatowe w gospodarce, sytuacja geopolityczne na swiecie maja bezpośrednie przelozenie na trendy w turystyce dlatego staram się być na bieżąco „globalnie”

Dodaj komentarz