Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 20 września 2018

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Studia podyplomowe z turystyki i hotelarstwa – czy warto?

Studia podyplomowe z turystyki i hotelarstwa – czy warto?
Piotr Kasperczak

Studia podyplomowe z turystyki lub hotelarstwa czy praktyka oraz intensywne kursy i szkolenia branżowe? To pytanie zadaje sobie wiele osób, zwłaszcza tych, które rozpoczynają swoją przygodę w sektorze horeca czy branży travel. Podczas warsztatów i barcampów często słyszę pytania o kierunki studiów podyplomowych, które bym zarekomendował.

Myślę, że wiele zależy od nabytego doświadczenia, motywacji do dalszej nauki, ceny za studia, a przede wszystkim zaangażowania i wiedzy specjalistów, którzy będą dzielić się wiedzą. No i pytanie, ilu z wykładowców z zaszczytnymi tytułami naukowymi to praktycy, a nie tylko nauczyciele akademiccy?

Czy warto wybrać studia podyplomowe?

Rozpoczynając swoją przygodę z branżą travel, zapisałem się na studia podyplomowe z zakresu hotelarstwa i turystyki. Choć były one dalekie od ideału, dwa semestry wystarczyły, bym uporządkował wiedzę i odróżniał PIT od POTu czy GDS od GPS-a. Kilka lat później nie szukałem już studiów z zakresu turystyki i hotelarstwa, tylko uczelni, która pomoże mi poszerzyć kompetencje z zakresu marketingu internetowego.

Jedyna uczelnią, która wówczas miała ów kierunek w ofercie była Szkoła Główna Handlowa. I miałem okazję zostać absolwentem pierwszej edycji podyplomowych studiów z marketingu internetowego. Dziś wielu jej słuchaczy to wieloletni praktycy, wysokiej klasy specjaliści lub nierzadko osobistości, które spotkać można na branżowych konferencjach. Z rozrzewnieniem wspominam zarówno warsztaty, jaki wspólne nieformalne wyjścia „na miasto”, gdzie wymienialiśmy się nowinkami technologicznymi czy spostrzeżeniami na temat rynku e-commerce. Czy było warto? Tak, – z uwagi nie tylko na wiedzę, lecz nade wszystko trwałe kontakty, które owocują do dziś.

Co zatem studiować podyplomowo? Oferta kierunków branżowych jest dziś bardzo bogata. Wiele z tych inicjatyw to świetne propozycje edukacyjne. Ale są też takie kierunki, które albo nie powstają, albo ich formuła wyczerpuje się po kilku latach. Tak też było z Travel Marketingiem w Internecie, który próbowała uruchomić Krakowska Szkoła Biznesu czy kierunkiem Internet w turystyce i hotelarstwie, który zniknął z oferty Akademii Leona Koźmińskiego. Czy specjalizacja okazała się zbyt wąska, czy cena za studia była za wysoka, a może program studiów nie spotkał się z dużym zainteresowaniem? Dziś trudno powiedzieć. Zapewne warto obserwować rynek i stawiać przede wszystkim na doświadczoną kadrę. A czy będzie to wiedza przekazana w formule studiów podyplomowych, seminariów czy serii szkoleń – to już zupełnie inna kwestia.

Studia podyplomowe – kiedy warto? Opinie praktyków

Postanowiłem zapytać koleżanki i kolegów z branży o ich doświadczenia edukacyjne i czy poleciliby swoim współpracownikom studia podyplomowe z zakresu turystyki i hotelarstwa. A może zarekomendowaliby intensywne szkolenia? Sprawdźcie, proszę, co odpowiedzieli.

Sylwia Łabuda, PR & Brand Manager w RST Software Masters

Praca w branży travel to przede wszystkim praca z ludźmi i dla ludzi otwartych oraz ciekawych świata. Tu liczy się umiejętność rozpoznania potrzeb klienta, doskonała znajomość własnej oferty i praca na systemach rezerwacyjnych. Najlepsza uczelnia daje wciąż tylko teorię. Nie ma nic cenniejszego niż możliwość zderzenia teorii z praktyką, jeszcze przed wejściem na rynek pracy. Studia czy kursy porządkują wiedzę. Rynek pracy wymaga jednak dużo więcej na starcie, zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich, a przede wszystkim doświadczenia. A tego nie dadzą nam studia. Zdecydowanie rekomenduję rozpoczęcie pracy w turystyce od praktyki lub stażu i zdobywanie wiedzy praktycznej u boku doświadczonych kolegów z branży.

Mateusz Sewastynowicz, CEO SocialTravel.pl

Studiowałem przez 1,5 roku turystykę na SGGW. Rzuciłem studia, bo 50% przedmiotów była kompletnie nieprzydatna. Lepiej odbyć staż w firmie z branży travel lub – jak ja – od razu uruchamiać własne projekty turystyczne. Osobom z branży turystycznej polecałbym raczej studia podyplomowe związane z marketingiem. A najbardziej rekomendowałbym wydarzenia takie, jak travelcamp czy semcamp, na których się praktycznie wychowałem, oraz dedykowane spotkania z praktykami.

Renata Długaszek, Dyrektor hotelu Dana Business & Conference

Pracodawcy szukają specjalistów, ludzi z wiedzą praktyczną, nie tylko teoretyczną. Oczywiście, jeżeli czujemy, że potrzebujemy dodatkowej wiedzy, wybierzmy studia podyplomowe. Zdecydowanie polecam ten rodzaj studiów w swoim zespole. Najczęściej takiego wyboru dokonują osoby już na stanowiskach menadżerskich. Pozwala to im na szybkie zdobycie nowych, konkretnych umiejętności, których potrzebują do osiągnięcia założonego celu, chociażby awansu. Warunkiem jednak jest, by kierunek studiów i oferta była bogata w zajęcia, które pozwolą krok po kroku zdobyć pożądane umiejętności.

Bartłomiej Prus, Founder VisitZakopane.pl

Studia podyplomowe w każdej branży, także turystycznej, są doskonałym uzupełnieniem wiedzy zdobytej wcześniej. Tym niemniej ważne jest, aby przed rozpoczęciem studiów podyplomowych zdobyć niezbędne doświadczenie. W moim odczuciu minimalny okres to 2 lata, które pozwalają na ugruntowanie wcześniej zdobytej wiedzy i dają bazę do dalszego rozwoju, Alternatywnym rozwiązaniem jest tzw. training on the job, czyli nieustanne szkolenie w trakcie pracy, które praktykujemy z powodzeniem w Grupie Visit. Warto, aby tego typu rozwój był oparty także na partnerach zewnętrznych, pomocne są tu również nowoczesne media, które pozwalają czerpać z doświadczeń całego świata.

Dominika Tomalak, Marketing Manager w Stare Kino Cinema Residence

Studia podyplomowe to dobry wybór dla tych, którzy chcą uzupełnić lub pogłębić wiedzę branżową. Każde studia wnoszą nowe doświadczenia, studia podyplomowe poszerzą kompetencje i pozwolą na świeże spojrzenie na zawodową rzeczywistość. Studia podyplomowe to inwestycja przede wszystkim w siebie. Jeśli jednak podyplomówka ma być formalnością, wiedzą na papierze – lepiej z niej zrezygnować. Postawić na jakiś kurs lub warsztat, dawkę wiedzy w innym (stricte praktycznym) wydaniu.

Karol Weber, Inspektor Hotelowy, Ekspert Hoteli Butikowych i Luksusowych

Gdybym pracował w niezależnym hotelu bez dostępu do know-how typowego dla hoteli sieciowych, na pewno bym się zapisał na studia podyplomowe. Znam kilkoro hotelarzy, którzy skorzystali z takiej oferty, gdyż zajęcia prowadzą uznani praktycy. Osobiście, ze względu na prowadzoną działalność zawodową, poszerzam wiedzę we własnym zakresie. Stawiam na praktykę. Bardzo kształcące jest dla mnie otwieranie hoteli oraz doświadczanie wyjątkowych hoteli dzięki podróżom.

Beata Twardowska, Specjalista ds. Marketingu i PR, Hotel Lublinianka

Do branży hotelarskiej przyszłam, nie mając z nią wcześniej nic wspólnego. Wszystkiego musiałam uczyć się od początku, a język hotelarzy okazał się zupełnie inny od tego, którym posługiwałam się dotychczas. Osobiście uważam, że studia podyplomowe w tym zakresie wiele by mi pomogły. Czy jednak byłyby lepszym wyjściem niż kursy? Myślę, że na pewno byłyby pełniejsze i dawały szerszy obraz na tematykę. Uważam, że warto się kształcić, a studia podyplomowe dają o wiele więcej niż studia licencjackie czy magisterskie. Warto w nie zainwestować swój czas i pieniądze.

Agnieszka Kukałowiecz, CEO Qtravel.pl

W obecnych, szybko zmieniających się czasach konieczne jest ciągłe dokształcanie się i podnoszenie kwalifikacji. To, czego nauczyliśmy się na studiach, jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej i aby być dobrym w danej dziedzinie, nie możemy poprzestać jedynie na wiedzy wyniesionej ze studiów. Dotyczy to każdej branży, w tym także turystycznej. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę moje własne doświadczenia (zajęłam się branżą turystyczną, nie mając wykształcenia w tej dziedzinie), nie trzeba od razu inwestować w studia podyplomowe, które przecież są płatne. Dzięki internetowi mamy dostęp do świetnych materiałów, z których możemy korzystać w każdej chwili i za darmo. W sieci możemy też znaleźć blogi, strony internetowe czy kanały video ekspertów (osób lub firm) w danej dziedzinie, z których możemy czerpać garściami i korzystać z wiedzy tam zgromadzonej.

Dodatkowo w internecie możemy bezpośrednio kontaktować się ze specjalistami z danej dziedziny, którzy – jestem pewna – podzielą się swoją wiedzą lub pokażą, gdzie jej szukać. Branża travel ze względu na swoją specyfikę i konieczność kontaktu z klientem wymaga też odpowiednich umiejętności. Osobom zaczynającym pracę w firmie turystycznej (na przykład jako agent turystyczny) radziłabym zacząć od rozwijania kompetencji miękkich związanych z komunikacją i obsługą klienta.

Możemy być świetnymi specjalistami od systemów rezerwacyjnych czy zarządzania hotelami, ale jeśli nie potrafimy i źle obsługujemy gościa hotelowego czy klienta biura podróży, to nasze umiejętności „twarde” nie mają znaczenia. W  rozwijaniu kompetencji miękkich pomocne mogą być odpowiednie szkolenia czy warsztaty, które z zasady przekazują dużo wiedzy praktycznej. Do tego nie potrzebujemy studiów podyplomowych. Jeśli z kolei interesuje nas rozwój w kierunku biznesowym – zarządzanie hotelem czy biurem podróży – to skorzystanie z wiedzy, którą można zdobyć na studiach podyplomowych w tym zakresie może być dobrym rozwiązaniem. Zwłaszcza w sytuacji, gdy nie mamy doświadczenia w danej branży. Sama wiem, ile czasu i wysiłku kosztowało mnie jako informatyka zorientowanie się, jak działają biura podróży, jaka jest specyfika branży, na co jest narażona czy jak należy zarządzać finansami firmy turystycznej.

Ale żadne szkolenia, warsztaty czy studia podyplomowe nie pomogą, jeśli będziemy je traktować jako kolejny punkt w naszym CV, a nie jako możliwość pogłębienia naszej wiedzy i zdobycia nowych umiejętności.

Studia podyplomowe z turystyki, hotelarstwa 2018/2019 – przegląd ofert

Jeśli dotarliście do tego miejsca, w nagrodę czeka na Was zestawienie branżowych studiów podyplomowych w roku akademickim 2018/2019. Są one bardzo zróżnicowane, zarówno cenowo, jak i tematycznie. Dlatego pogrupowałem je w odpowiednie kategorie tematyczne, by poszukiwanie właściwego kierunku było łatwiejsze. Oczywiście nie jest to pełna oferta turystycznych i hotelarskich podyplomówek. I nie wyczerpuje ona tematu. Jeśli znacie jakieś kierunki lub polecacie, dodajcie je pod tym tekstem w komentarzach. Miłego czytania!

Studia podyplomowe – hotelarstwo i gastronomia

Zarządzanie sprzedażą w hotelarstwie

Centrum Kształcenia Podyplomowego przy Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 160
Cena: 5000 zł (płatne w 10 ratach 8 ratach).
Zobacz szczegółową ofertę

HORECA Menedżer

Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 196 (w tym 182 godzin wykładów i ćwiczeń na uczelni + 30 godzin warsztatów w centrum szkoleniowym SELGROS)
Cena: 9000 zł + warsztaty 2500 zł (lub w 2 ratach po 5 750 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Podyplomowe studium sztuki skutecznego działania dla menedżera hotelu i gastronomii

Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii, Poznań
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 240
Cena: brak danych
Zobacz szczegółową ofertę

Menedżer hotelu

Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii, Sucha Beskidzka
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 196
Cena: 7300 zł (3500 zł za semestr + wpisowe 300 zł; istnieje możliwość rozłożenia czesnego na dogodne raty)
Zobacz szczegółową ofertę

Studia Podyplomowe – Zarządzanie w Hotelarstwie i Gastronomii

Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 160 godzin
Cena: 1700 zł za semestr
Zobacz szczegółową ofertę

Studia podyplomowe – turystyka i hotelarstwo

Podyplomowe Studia Menedżerów Turystyki i Hotelarstwa

Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 196
Cena: 5500 zł (możliwość płatności za czesne w dwóch ratach)
Zobacz szczegółową ofertę

Organizacja i Zarządzanie Turystyką i Hotelarstwem

Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 350 (w tym praktyki)
Cena: 3200 zł (1600 za semestr)
Zobacz szczegółową ofertę

Menedżer turystyki i hotelarstwa

Politechnika Rzeszowska, Rzeszów
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 202
Cena: 2700 zł
Zobacz szczegółową ofertę

Studia Podyplomowe Zarządzanie Turystyką i Hotelarstwem

Wyższa Szkoła Gospodarki, Bydgoszcz
Czas trwania: 3 semestry
Liczba godzin: 350 (w tym 120 godzin to praktyki)
Cena: 3400 zł (w przypadku rat: 2x 1800 zł lub 10 x380 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Menedżer Turystyki i Hotelarstwa

Wyższa Szkoła Administracji Publicznej w Szczecinie
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 162
Cena: 3400 zł (lub 2 raty po 1800 zł lub 10 rat po 370 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Organizacja i zarządzanie w Turystyce, Hotelarstwie i Gastronomii

Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza, Lublin
Czas trwania: 3 semestry
Liczba godzin: 350
Cena: 3700 zł (I semestr – 1500 zł, II semestr – 1500 zł, III semestr – 750 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Studia podyplomowe – turystyka

Systemy informacyjne i rezerwacyjne w branży turystycznej

Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii, Sucha Beskidzka
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 160
Cena: 2300 zł (1050 zł za semestr + wpisowe 200 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Zarządzanie turystyką międzynarodową

Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 180
Cena: 4500 zł
Zobacz szczegółową ofertę

Projektowanie i sprzedaż usług turystycznych

Polski Uniwersytet Wirtualny i Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: brak danych
Cena: 3300 zł
Uwagi: studia realizowane częściowo stacjonarnie, częściowo online w systemie e-learningowym
Zobacz szczegółową ofertę

Studia podyplomowe Turystyka – system modułowej aktywizacji rynku turystycznego

Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 220-260 – w zależności od wybranego modułu
Cena: 3900 zł (1950 zł/ semestr)
Zobacz szczegółową ofertę

Menedżer turystyki i sportu

Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji, Opole
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: brak danych
Cena: 2250 zł
Zobacz szczegółową ofertę

Studia podyplomowe – turystyka kulturowa

Zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 160
Cena: 3400 zł
Zobacz szczegółową ofertę

Cracoviana-turystyka w Krakowie i regionie – studia podyplomowe

Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie i Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 380
Cena: brak danych
Zobacz szczegółową ofertę

Studia podyplomowe – Agroturystyka

Agroturystyka – menedżer marki

Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii, Sucha Beskidzka
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 160
Cena: 2300 zł (1050 zł za semestr + wpisowe 200 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Studia podyplomowe – turystyka medyczna i uzdrowiskowa

Manager Turystyki Uzdrowiskowej, SPA i Wellness

Wyższa Szkoła Handlowa, Wrocław
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 160
Cena: 3900 zł (lub 2 raty po 2000 zł, lub 4 raty po 1013 zł lub 6 rat po 683 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

SPA & Wellbeing Management

Collegium Civitas, Warszawa
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 160 godzin dydaktycznych + 20 przeznaczonych na obronę pracy
Cena: 8120 zł (lub 2 raty po 4060 lub 6 rat po 1420 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Menedżer Turystyki Medycznej

Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii, Sucha Beskidzka
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 190
Cena: 7300 zł (3500 zł za semestr + wpisowe 300 zł; istnieje możliwość rozłożenia czesnego na dogodne raty)
Zobacz szczegółową ofertę

Studia podyplomowe – marketing miejsc

Marketing miejsc. Zarządzanie marką miasta, regionu, atrakcji turystycznej

SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Warszawa
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: brak danych
Cena: 6900 zł + opłata rekrutacyjna 300 zł (możliwość zapłaty w 10 ratach po 740 zł).
Uwagi: rekrutacja zakończona
Zobacz szczegółową ofertę

Marketing miejsc i kreowanie marek lokalnych – studia podyplomowe

Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków
Czas trwania: 2 semestry (od marca 2018 r. do lutego 2019 r.)
Liczba godzin: 180
Cena: 4900 zł (płatność możliwa w dwóch ratach, po 2450 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Studia podyplomowe – Event Management

Profesjonalny Event Manager

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 249
Cena: 8530 zł (I semestr I – 4400 zł, II semestr II – 4130 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Event Management

Politechnika Śląska, Zabrze
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 240
Cena: 5000 zł (2500 zł za semestr)
Zobacz szczegółową ofertę

Studia podyplomowe z turystyki i hotelarstwa prowadzone w językach obcych

International tourism and hotel management

Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin: 188 godzin
Cena: 4460 zł (lub 2 raty po 2230 zł lub 8 rat po 557 zł)
Zobacz szczegółową ofertę

Język czeski w Administracji, Turystyce i Biznesie

Uniwersytet Wrocławski
Czas trwania: 3 semestry
Liczba godzin: brak danych
Cena: 1950 zł
Zobacz szczegółową ofertę

Jakie macie zdanie na temat branżowych studiów podyplomowych? Jakie kierunki polecilibyście znajomym lub współpracownikom? Napiszcie o swoich spostrzeżeniach i doświadczeniach w komentarzach.

Piotr Kasperczak - specjalista z zakresu marketingu internetowego w turystyce. Ojciec-założyciel TravelCampu (pierwszego w Polsce barcampu dla branży turystycznej i sektora horeca), twórca serwisu HotelNews.pl, pomysłodawca bloga TravelMarketing.pl. Od wielu lat związany z branżą turystyczną, szkoli hotelarzy i doradza wielu markom turystycznym w zakresie skutecznej promocji w internecie.

Dodaj komentarz