Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 29 maja 2017

Scroll to top

Top

1 Komentarz

Blog – skuteczne narzędzie content marketingu

Blog – skuteczne narzędzie content marketingu
Marta Muszyńska

Content marketing obecnie uważany jest za jedno z najbardziej skutecznych narzędzi marketingu internetowego. Najprościej mówiąc, polega na tworzeniu wartościowych treści, przykuwających uwagę, które zdobędą zaangażowanie oraz skutecznie trafią do ściśle określonej grupy docelowej. Jednym z narzędzi content marketingu jest blog firmowy. Czy sprawdza się w polskiej branży turystycznej?

Dobrze prowadzony blog to przede wszystkim sposób dotarcia do klientów, zwrócenie ich uwagi oraz interakcja, czyli nawiązanie dialogu. Jednym z kluczowym elementów prowadzenia bloga jest dostarczanie poszukiwanej wiedzy, nawiązywanie długotrwałych relacji oraz budowanie pozytywnego wizerunek przedsiębiorstwa. Jak to osiągnąć?

Określenie strategii

Aby skutecznie poprowadzić działania content marketingu należy określić kilka podstawowych elementów:

  • Jaka jest misja, główne założenia i cele firmy?
  • Kim jest Twój docelowy odbiorca?
  • Jaką historię chcesz mu opowiedzieć?
  • Jakimi kanałami dystrybucji dotrzesz do grupy docelowej?
  • Czy będziesz umiał podtrzymać relację i prowadzić rozmowę?
  • Czy prowadzone przez Ciebie działania będą mierzalne, aby móc ocenić co działa, co nie działa i co należy w przyszłości poprawić?

Wszystkie te elementy powinny zostać zawarte w przygotowaniu strategii bloga firmowego. Prowadzenie takiego bloga nie może być działaniem przypadkowym, spowodowanym rosnącą popularnością blogów i blogosfery w Polsce. Musi być przemyślaną koncepcją, mającą na celu przyniesienie firmie określonych korzyści.

Głównym celem takich działań jest nie tylko budowanie wizerunku firmy i wzrost lojalności klientów wokół produktu, ale także zbieranie leadów oraz, w efekcie końcowym, zwiększenie sprzedaży. Określając cele biznesowe należy pamiętać, że blog powinien być miejscem, gdzie buduje się społeczność wokół marki oraz relacje między firmą a klientami. Blog musi przede wszystkim edukować, dostarczać merytorycznych treści o poruszanych problemach. Informowanie o produktach lepiej zostawić na samym końcu lub mówić o nich nie w bezpośredni sposób.

Jak skutecznie prowadzić bloga firmowego?

Blog nie może być jednorazową akcją, tylko długotrwałą koncepcją. Warto więc na samym początku, poza określeniem strategii, przygotować także plan publikowanych treści. Musimy pamiętać, że sposób i forma wypowiedzi powinna być ściśle dopasowana do strategii marketingowej firmy.

Prowadząc bloga firmowego warto pamiętać o kilku zasadach:

1. Systematyczność

Nie jest to jednoznaczne z częstymi publikacjami. Jeśli ustalisz, że wpisy pojawiają się dwa razy w tygodniu, to pamiętaj o tym, żeby w określone dni tygodnia publikować nowy tekst. Odbiorcy od samego początku powinni być przyzwyczajeni do regularności, dzięki czemu będą powracać. Jednak z drugiej strony pamiętaj, aby nie zasypać czytelników zbyt dużą ilością wpisów. Możesz przez to stracić zaangażowanie odbiorców oraz zniechęcić ich do komentowania.

2. Realizuj cel

Blog firmowy jest wyłącznie narzędziem do realizacji celu, przed jakim stoi firma. Brak zainteresowania ze strony dziennikarzy, edukacja klientów, chęć poinformowania o nowym produkcie czy problemy z obsługą klienta? To tylko przykłady tego, do czego możesz wykorzystać prowadzenie bloga. Ale przy tym nie staraj się promować go na siłę. Nawet jeśli początkowo zainteresowanie będzie znikome, to tylko kwestia czasu. Regularność spowoduje, że stronę zacznie odwiedzać coraz więcej osób zainteresowanych tematem.

3. Wartościowe treści

Mówiąc o treściach, musisz pamiętać, że użytkownicy internetu nie lubią dużo czytać. Chętniej skupiają się na treściach obrazkowych. Blog to nie tylko tekst, ale także miejsce, gdzie możesz wykorzystać inne formy, jak ilustracje, fotografie, video czy infografiki. Czasami lepiej poświęcić więcej czasu i pracy na przygotowanie ciekawego merytorycznie filmu niż opisywać coś tylko i wyłącznie słowami. Czytelnicy z pewnością docenią wartościowe treści, udostępniając je dalej i chętniej dzieląc się z innymi.

4. Siła komentarzy

Blog bez możliwości komentowania nie jest blogiem. Tworząc go, musisz pozwolić czytelnikom na wypowiedzenie się, wyrażenie własnych opinii. Nawet jeśli pojawią się komentarze negatywne – nie kasuj ich. Wejdź z dyskusję z czytelnikami, bądź aktywny. Różne punkty widzenia pozwalają na zwiększenie wiarygodności poprzez wspólną komunikację firmy z klientami. Warto stworzyć zasady, których komentujący powinni przestrzegać. Dzięki temu nie będziesz musiał za każdym razem tłumaczyć swoich moderacji.

5. Myśl o tym, co piszesz

Każdy wpis, który pojawi się na firmowym blogu powinien być przemyślany i merytorycznie poprawny. Firma nie może pozwolić sobie na błędy czy podawanie nieprawidłowych danych. Jeśli nie jesteś czegoś pewien – nie zgaduj, tylko zapytaj kogoś mądrzejszego. Ale nie ma ludzi nieomylnych! Nawet jeśli zdarzy się pomyłka nie należy jej kasować, a przyznać się do błędu, przeprosić czytelników i drugi raz jej nie popełniać.

Przykłady blogów z branży turystycznej

Na samym końcu chciałabym przeanalizować blogi firmowe z branży turystycznej. Okazuje się, że tylko nieliczni prowadzą bloga firmowego. Oto kilka z nich:

TUI: www.blog.tui.pl
Blog biura podróży TUI.pl dotyczy przede wszystkich wybranych destynacji. Kierunki podróży podzielono kontynentami. Na blogu Czytelnicy mogą znaleźć porady związane głównie z lotem samolotem, np. jak przygotować się do podróży oraz co i jak spakować w walizkę podróżnika. Nie zabrakło miejsca na aktualności, gdzie poruszane tematy dotyczą atrakcji w wybranych krajach lub regionach turystycznych oraz bieżących wydarzeń. Wpisy na blogu zamieszczane są regularnie, ale to czego mi brakuje na pierwszy rzut oka, to daty publikacji. Widoczne są one dopiero po wejściu w konkretny wpis.

eholiday: blog.eholiday.pl
Praktycznie o marketingu w turystyce. Blog Grupy eholiday.pl adresowany jest do właścicieli obiektów noclegowych zainteresowanych poszerzeniem wiedzy z marketingu w turystyce i wymianą doświadczeń w zakresie skutecznej promocji w Internecie – tak o swoim blogu pisze Grupa eholiday.pl. I trudno się z tym niezgodzić. Firma postawiła na poruszanie kwestii związanych z marketingiem w turystyce publikując raporty, wyniki badań, informacje o szkoleniach czy infografiki. Wartościowe treści i regularność (wpisy pojawiają się średnio 4 razy w miesiącu) to zdecydowane przewagi tego bloga.

Zoover: weblog.zoover.pl
Blog Zoover to nieskończona liczba linków prowadzących do strony zoover.pl. Firma postawiła nie tylko na content, ale także na pozyskiwanie linków z zewnętrznej domeny (weblog.zoover.pl jest subdomeną, traktowaną przez google jako zewnętrzna strony), istotnej z punktu widzenia pozycjonowania. Sprytne posunięcie. A do tego ciekawe treści podzielone na wiele kategorii – zbyt wiele kategorii. Z punktu widzenia Czytelnika – czym różnią się Dalekie podróże od Podróży marzeń? Dodatkowo, blog został wykorzystywany do publikacji informacji prasowych firmy, gdzie czasem można znaleźć fajną inforgrafikę. Z regularnością bywa różnie, ale duży plus za świetne zdjęcia.

eSKY: blog.esky.pl
eSKY to internetowe centrum podróży, gdzie zarezerwujemy hotel, bilety lotnicze, wczasy czy wykupimy ubezpieczenie turystyczne. Firma w 2010 roku uruchomiła swój blog i od tamtej poty nieprzerwanie go prowadzi. Opisy konkretnych destynacji, informacje o promocjach wybranych linii lotniczych, porady, relacje z podróży, ciekawostki podróżnicze czy rozrywka – to tylko niektóre działy w ramach, których pojawiają się wpisy na blogu. Czym się wyróżnia? Na pewno ilością kategorii oraz liczbą wpisów!

HolidayCheck: blog.holidaycheck.pl
HolidayCheck postawił na destynację – Czytelnicy znajdą tu przede wszystkim opisy konkretnych miejsc. Blog podzielony jest na kontynenty w ramach, których do wyboru są państwa. Autorzy wprowadzili cykl „Miasto tygodnia”, gdzie co tydzień opisywane jest jedno miasto. W ramach takiego wpisu mamy informacje m.in. o ambasadzie, przykładowych cenach czy najważniejszych atrakcjach. Na blogu dostępny jest dział „O blogu”, gdzie zaprezentowane zostały sylwetki osób. Nie ma jasnej informacji, że są to autorzy bloga, ale po kliknięciu w konkretną osobę okazuje się, że tak. Ich wpisy pojawiały się w latach 2010-2012. Razi w oczy brak polskich liter.

Jednak pisząc o firmowych blogach, nie można zapomnieć o tych, którzy zakończyli swoją działalność jakiś czas temu. Oto oni:

  • Blog Qtravel – ostatni wpis jest z maja 2014 roku
  • FRU.pl – ostatni wpis jest z września 2013 roku
  • Rainbow Tours – ostatni wpis pojawił się we wrześniu 2010 roku
  • TravelHoliday – ostatni wpis jest z lipca 2013 roku
  • IP tourism – ostatni wpis z lipca 2013 roku

Podsumowując, branża turystyczna jest podzielona. Część zrezygnowała z prowadzenia blogów firmowych, a część stawia na takie narzędzie content marketingu. I słusznie. Wartościowy content to przyszłość. Pytanie tylko, dlaczego niektóre firmy turystyczne w niego nie wierzą? Czy głównym powodem są blogi turystyczne prowadzone przez osoby prywatne, najczęściej podróżników, którzy są bardziej wiarygodnymi autorami? A może blogi firm turystycznych opierają się wyłącznie na prezentacji destynacji i wybranych atrakcji turystycznych, które sami sprzedają? Odpowiedź na to pytanie pozostawiam Wam do indywidualnej oceny.

Marta Muszyńska - autorka bloga podróżniczego www.podrozniczo.pl. Od kilku lat związana z branżą internetową, regularnie śledzi najnowsze rozwiązania w marketingu internetowym. Specjalizuje się w SEO i content marketingu. Na co dzień pracuje w agencji interaktywnej, ale wciąż marzy o długich i dalekich podróżach.

Comments

  1. Ilona Urban

    Przydatnym narzędziem do prowadzenia działań z zakresu marketingu treści jest również Portematik.pl, umożliwiający tworzenie własnych portali tematycznych. Kilka słów: https://www.youtube.com/watch?v=ZF_RNZAd84E

Dodaj komentarz