Koronawirus paraliżuje chiński rynek turystyczny
Szalejący od kilku tygodni koronawirus COVID-19 znacząco wpłynął na kondycję wielu marek turystycznych w Chinach – od hotelarstwa, przez ruch lotniczy, rejsy wycieczkowe, a skończywszy na organizatorach wycieczek.
Zespół TravelgateX poddał analizie 20 tysięcy rezerwacji hotelowych realizowanych każdego dnia oraz 3 miliony wyszukiwań hoteli. Z danych hiszpańskiej firmy wynika, że wyjazdy do Chin spadły w styczniu tego roku o 79%. TravelgateX wskazuje ponadto na wzrost anulacji rezerwacji o ponad 130% w stosunku do grudnia 2019 roku.
Liczba rezerwacji w lutym tego roku spadła aż o 95% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Kolejne dane również nie nastrajają optymizmem. Porównując te wartości miesiąc do miesiąca zauważyć można spadek rezerwacji w styczniu 2020 roku o 40% w porównaniu do grudnia ub. roku. Po raz pierwszy też łączna liczba anulacji podróży przekracza dokonane rezerwacje do Chin.
Koronawirus wyraźnie daje się we znaki hotelom oraz firmom turystycznym działającym w Chinach. Tydzień temu sieć Wyndham Hotels & Resorts z powodu epidemii zamknęła tysiąc hoteli w tym kraju. Kilkadziesiąt obiektów w Chinach tymczasowo zamknął Best Western, ponad 150 hoteli (czyli ok. 33 tysięcy pokoi) – Hilton.
Koronawirus wpłynął też na spadek rezerwacji lotniczych. Loty do tego regionu zawiesiło ponad 70 przewoźników. Zanotowano największy spadek połączeń lotniczych od czasów epidemii wirusa SARS i zamachów terrorystycznych z 11 września 2001 roku – zauważa firma Eagle Alpha. Łącznie branża lotnicza nie sprzedała 10 milionów miejsc w samolotach – i to zarówno w Chinach, jak i poza Państwem Środka.
Przedstawiciele Royal Caribbean Cruises oraz Carnival Corporation nie mają wątpliwości, że odwołane z powodu epidemii rejsy wycieczkowe z powodu koronawirusa i pasażerów poddanych kwarantannie, będą miały znaczący wpływ na wyniki finansowe tego sektora rynku.
Z powodu epidemii Airbnb zawiesił do 30 kwietnia rezerwacje usług noclegowych w Pekinie i zwraca koszty gościom, którzy anulowali rezerwacji. Dodatkowo portal zapowiedział stworzenie programu, który ma na celu wsparcie społeczności gospodarzy. Także Grupa Trip.com udziela gwarancji anulowania rezerwacji dla wszystkich, którzy z powodu epidemii musieli zmienić plany wyjazdowe. Teraz e-turystyczny gigant poszukuje partnera, który udzieliłby GrupieTrip.com wsparcia finansowego w wysokości 1,2 mld dolarów.
Chiński rynek turystyczny jest obecnie największym w Azji i jednym z najszybciej rozwijających się na świecie, więc oczekuje się, że straty będą znacznie większe niż straty z wybuchu SARS w 2003 roku.
Ruch turystyczny nadal jest przyczyną szybkiego rozprzestrzeniania się groźnego koronawirusa w innych krajach.
oprac. na podst. Phocuswire.com, CapitaleEconomics.com, Photo by CDC on Unsplash
Dodaj komentarz