Społeczność zawsze będzie najważniejsza
Dostęp do internetu pozwolił zaistnieć wielu nowym usługom w branży turystycznej, bez których trudno byłoby mówić dziś o wygodnym i szybkim planowaniu urlopu.
Pomyśleć tylko, że jeszcze dekadę temu nie mogliśmy nawet pomarzyć o porównywaniu ofert hoteli na jednej stronie. Dziś mamy Booking.com, HRS, Expedię i setki innych serwisów, które nam to umożliwiają.
Jak przed erą Kayak czy Skyscannera można było wyszukać najtańsze połączenia lotnicze? Zapewne trudniej i dłużej. Przykładów innowacyjnych usług, które ułatwiły nam wybór najkorzystniejszych ofert jest naprawdę wiele.
Internet umożliwił szybkie wyszukiwanie ofert turystycznych, ale także pokazał zupełnie nowe możliwości. Przykładem może być oferta portalu Airbnb, który umożliwia wyszukanie i wynajem prywatnych mieszkań, nawet tych z drugiego końca świata – szybko, wygodnie i co najważniejsze: całkiem bezpiecznie.
Kilka opisanych przykładów może stanowić reprezentatywne zestawienie usług, które odniosły sukces, ponieważ okazały się potrzebne. Poza tym UŁATWIAJĄ nam pewien proces i oferują coś NOWEGO, wcześniej nieosiągalnego na skale masową.
Jednym z obszarów naszej codziennej pracy w zespole PlaceKnow jest obserwowanie nowości w branży turystycznej. W ten sposób wyszukujemy potencjalnych partnerów dla naszej aplikacji. Jest wiele ciekawych projektów, które już dziś rozwijają się dynamicznie na zagranicznych rynkach i zyskują uznanie inwestorów. O niektórych z nich jeszcze nie słychać w naszym kraju, nie są tak popularne lub dostępne na rodzimym rynku.
Społecznościowy wynajem samochodów
To usługa, która pozwala wynająć auto i na tej usłudze zarabiać. Z drugiej strony turysta lub mieszkaniec danego miasta ma znacznie większe możliwości – może teraz wynająć samochód taniej i na taki czas, jaki jest mu w danej sytuacji potrzebny. Dosyć ciekawe jest także wykorzystanie smartfona z aplikacją jako kluczyka do samochodu.
Przykład projektu:
Zwiedzanie miasta z mieszkańcem
Kiedy dwa lata temu rozpoczynaliśmy integracje z serwisem Viator.com, byłem zachwycony jego ideą – zwiedzaniem miasta z mieszkańcem – osobą która zna je prawdopodobnie najlepiej. Dodatkowo przekonało mnie wiele nietypowych ofert, jak choćby wycieczka po Pradze z degustacją czeskich piw czy kolacja dla dwojga na wieży Eiffla. Dziś tego typu serwisów jest o wiele więcej, oferta jest o wiele bogatsza. Zadziwiające jest jednak to, że przez cały ten okres nie zmieniło się nic w kwestii świadomości polskich turystów. Mam nadzieję, że to się zmieni i takie portale, jak PlaceKnow.com pozwolą turystom jeszcze lepiej przeżywać ich podróże do nowych miast.
Wakacyjna wymiana domów
Pomysłem, który uważam za dosyć „stary” jest wakacyjna wymiana domów, homeexchange czy homeswappers. Usługa, który pozwala nam często bezpłatnie mieszkać w domach w innym kraju w zamian za pewne usługi (np. pilnowanie zwierzaków). Nazwałem te usługi starymi, ponieważ jeszcze jako nastolatek czytałem w magazynach podróżniczych o ludziach oszczędzających w ten sposób na wyjazdach wakacyjnych. Trend nie okazał się jednak zbyt popularny w naszym kraju, o czym świadczy chociażby niewielka liczba (14) ofert z Warszawy dodanych na homeexchange.com. Osobiście już teraz namawiam własną żonę do zaangażowania się w taką społeczność i poznawania świata w ten sposób.
Opisałem powyżej trzy usługi nowe lub jeszcze niezbyt popularne na naszym lokalnym rynku. Czy to się zmieni, musimy poczekać i sprawdzić samemu. Zdecydowanie jednak można stwierdzić, że tym, co łączy owe „nowości” jest właśnie społeczność. To społeczność zawsze będzie najważniejsza w e-biznesach, które pojawiają się na rynku. Internet i firmy które powstają tak naprawdę mają za zadanie ułatwić nam kontakt z ludźmi, kontakt on-line, którego celem są nowe doznania off-line.
Dodaj komentarz