Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 6 grudnia 2024

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Hotelarze znów skarżą się na OTA

Hotelarze znów skarżą się na OTA
Redakcja

Hotelarze we Francji przypuścili atak na trzy największe na świecie firmy pośredniczące w rezerwacjach online (OTA – Online Travel Agency), twierdząc, że możliwość redukcji cen lub bezpośrednia sprzedaż są przez tych pośredników systematycznie i niesprawiedliwie blokowane.

Francuska Federacja Pracodawców Hotelarstwa i Gastronomii (UMIH – L’Union des Métiers de l’Industrie Hôtelière) próbuje dowieść, że Booking.com oraz inni światowi liderzy OTA, jak HRS i Expedia gwałcą francuskie i europejskie prawo ochrony konkurencji. Powodem tych naruszeń ma być wymuszanie na hotelarzach sprzedaży przez pośrednika możliwie najtaniej, przy jednoczesnym blokowaniu możliwości zniżkowania ofert gdziekolwiek indziej, łącznie z własną stroną www hotelu.

Zarząd Federacji złożył oficjalną skargę do francuskiego organu ochrony konkurencji, powołując się na zarzuty opisane powyżej, dodając również niesprawiedliwe zawyżanie prowizji dyktowanych przez OTA.

– Internetowe serwisy rezerwacyjne stały się głównym kanałem dystrybucji dla francuskich hoteli, zwłaszcza tych mniejszych – twierdzą przedstawiciele UMIH i dodają, że korzyści ze współpracy z tymi platformami zostały stopniowo zaprzepaszczone poprzez szkodliwe skutki stosowania złych praktyk handlowych, które naruszają nie tylko francuskie, ale i europejskie prawo o konkurencji.

Roland Héguy, prezes Federacji  zaskarżył „radykalne usztywnianie zapisów w klauzulach nakładanych na umowy z hotelarzami, którzy ze względu na strukturę rynku, są zmuszeni do zgadzania się na takie zapisy.” Kiedy hotele prowadzą sprzedaż detaliczną bezpośrednio, mogą swobodnie określać własne ceny dla konsumentów. Ale te hotele, które podpisują z OTA nienegocjowalne umowy, są zobowiązane do oferowania identycznego poziomu cen oraz standardu usług. Taki zabieg pozwala OTA dyktować ceny, jest więc zdaniem UMIH działaniem anty-konkurencyjnym.

Francuski atak przychodzi miesiąc po tym, jak szwajcarska komisja ochrony konkurencji rozpoczęła dochodzenie przeciw trzem pośrednikom rezerwacji online pod zarzutem naruszenia tzw. „praktyk parytetu cen.” Oficjalne skargi tego typu hotelarze złożyli również w Niemczech i USA. W ubiegłym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Wielkiej Brytanii obciążył zarzutami Expedię, Booking.com i Grupę InterContinental Hotels za naruszenie prawa konkurencji poprzez podpisywanie umów pośrednictwa, ograniczających możliwość oferowania konsumentom zniżek na pokoje.

Liderzy OTA jak dotąd nie zareagowali na oskarżenia francuskich hotelarzy, ale zapewniły współpracę w dochodzeniu w przypadku spraw toczących się w Szwajcarii, UK, Niemczech i USA.

oprac. as na podst. The Telegraph, na zdjęciu Hotel du Louvre – fot. Filip Maljković (wikimedia commons)

 

Redakcja - rozsiany po Polsce kilkuosobowy zespół pasjonatów, freelancerów, marketingowych i e-turystycznych odkrywców. Grupa ludzi, którym się jeszcze chce i którzy pod czujnym okiem Piotra Kasperczaka, organizatora i pomysłodawcy TravelCampu - realizują niezależny serwis adresowany do branży turystycznej i osób zajmujących się profesjonalnie marketingiem w turystyce. Jeśli masz pomysł na Twój autorski tekst, raport, felieton, case study lub zwyczajnie chcesz podzielić się opinią, wiedzą, doświadczeniem z zakresu e-turystyki lub e-marketingu, napisz do nas. Jeśli chcesz wykorzystać ten materiał, skopiować go lub opublikować w innym miejscu w internecie - skontaktuj się z nami, w celu uzyskania zgody od Wydawcy serwisu.

Dodaj komentarz