Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 26 czerwca 2017

Scroll to top

Top

1 Komentarz

Paweł Fornalski: Szkoda życia na polerowanie utartych schematów

Paweł Fornalski: Szkoda życia na polerowanie utartych schematów
Redakcja

Z naszą travelmarketingową ankietą tym razem mierzy się Paweł Fornalski, prezes zarządu IAI S.A., uważany za ojca chrzestnego polskiego e-commerce. W 2013 roku wdrożył projekt IdoSell Booking, który umożliwia zawieranie rezerwacji i transakcji przez stronę www pomiędzy turystą a właścicielem obiektu noclegowego.

Paweł opowiada o swoich pierwszych sukcesach na rynku internetowym, o problemach z którymi mierzą się firmy turystyczne oraz inspirujących portalach i lekturach. Paweł mówi też o tym, jak ważna jest integracja wielu kanałów sprzedaży online.

1. Moja przygoda z e-turystyką zaczęła się od…

Przed biznesem turystycznym realizowałem sprzedaż biletów na koncert i rezerwacji miejsc na koncerty, w ramach portalu muzycznego Hip-Hop.pl i Rumor.pl. Potem realizowałem sklepy internetowe i ciągle niepojęte dla mnie było, że mogę zamówić buty z drugiego końca świata i zostaną mi przesłane, a nie mogę realnie zamówić miejsca w pensjonacie na Słowacji. To był rok 2002 i trzeba było iść do banku, aby ręcznie wysłać przelew międzynarodowy. Później trzeba było dzwonić wiele razy i wysyłać listem ksero paszportu. Wariactwo!

2. Projekt turystyczny, z którego warto czerpać inspirację to…

Kiedyś TripAdvisor. Dzisiaj to Booking.com. Świetnie rozwiązuje problem rozwoju i adaptacji do zmieniających się warunków. Mimo iż jest liderem, nadal jest otwarty na nowe wyzwania, współpracę i projekty.

3. Blog / serwis branżowy, który czytam najchętniej to…

Nie ma jednego serwisu. Używam na moim smartfonie feedly – czytnika RSS do którego dodanych jest sporo różnych blogów, w tym Travelmarketing.pl Codziennie robię prasówkę z wiadomości z kraju i zagranicy, ale większość tekstów stanowią media e-commercowe. Uważam, że biznes hotelowy powinien właśnie na te źródła patrzeć, bo handel internetowy jest trochę bardziej z przodu i na tych mediach można znaleźć znacznie więcej pożytecznych informacji, nawet dla początkującego właściciela hotelu.

4. Problem polskich firm turystycznych polega na tym, że…

Ciągle za mało wierzą w Internet jako sposób komunikacji i życia, a za bardzo wierzą w internetowe narzędzia typu Booking.com. Przez różnicę pokoleniową lub brak wiedzy niektórzy właściciele nadal uważają, że ładna komoda w jadalni jest ważniejsza niż dobra obsługa online. Dodatkowo potrafią strasznie udziwniać ofertę, stosować niekonsekwentne ceny i nie panować nad dostępnością pokoi.

5. Gdybym miał dziś nieograniczone środki, stworzyłbym…

Usługę umożliwiającą wystawianie i rezerwowanie każdego możliwego noclegu w Polsce i za granicą. I na szczęście mam właśnie takie warunki. IAI S.A. dzisiaj zarabia bardzo dużo na obsłudze sklepów internetowych. Dzięki temu możemy tworzyć taką usługę.

6. Trend, który na pewno się sprawdzi się w 2017 roku…

Integracja wielu kanałów sprzedaży przez Internet i wdrażanie Booking Engine tam, gdzie go brakuje. To możliwe dzięki obniżeniu cen na tego typu usługi poprzez SaaS. A przy tym posiadanie Booking Engine na swojej stronie, który integruje się dodatkowo z Booking.com, eholiday.pl i paroma innymi serwisami. Kosztuje to tyle, co 2 duże kawy, a nie jest wcale trudne do wdrożenia.

7. Porażką / przereklamowanym trendem w branży travel jest dla mnie …

Nie zauważyłem takiej.

8. Za 10 lat Polacy będą wypoczywać w…

Europie jako całej. Dzięki coraz sprawniejszej komunikacji i drogom, rosnącej zamożności i upowszechnianiu rezerwacji internetowych, możemy zarezerwować w drodze na lotnisko bilet i pobyt np. w Barcelonie i być w niej za 3 godziny. Dzięki fajnym i bardziej kompleksowym ofertom, szczególnie dzięki pakietom, coraz więcej będziemy spędzać czasu w Polsce. Jednak nie kosztem innych destynacji. Po prostu, będzie nas, Polaków, stać na coraz więcej dni spędzonych w hotelu lub pensjonacie.

9. Destynacja, którą muszę koniecznie odwiedzić w najbliższym czasie to…

Jest mnóstwo takich miejsc. Z racji tego, że rozwijałem bardzo intensywnie firmę przez pierwszą dekadę, nie miałem zbyt wiele czasu na wypoczynek. Od jakiegoś czasu nadrabiam zaległości, ale zostało jeszcze wiele do zobaczenia. Chciałbym w najbliższym czasie zwiedzić Japonię, Chiny, Kanadę i północ USA.

10. Książka, która mnie ostatnio zainspirowała to…

Biografia Elona Muska. Przypomniała mi, że mamy jedno życie i szkoda go na polerowanie utartych schematów. Popchnęła mnie znowu do robienia odważniejszych projektów. Z branżowych książek polecam „Leci z nami pilot. Kilka prawd o liniach lotniczych”, który świetnie pokazuje kulisy biznesu lotniczego i rezerwacji w Polsce i na świecie.

—-

Paweł Fornalski ma 19-tnie doświadczenie w e-commerce. W roku 2016 pismo eHandel przyznało mu nieoficjalny tytuł “Ojca chrzestnego polskiego e-commerce”. Jest prezesem zarządu IAI S.A., , spółki notowanej na giełdzie NewConnect dostarczającą usługę IAI-Shop.com. Spółka IAI S.A., którą założył, obsługuje kompleksowo profesjonalne sklepy i hurtownie internetowe.

Paweł Fornalski, w branży internetowej obecny od roku 1997. W międzyczasie był freelancerem i programistą. Zaczynał przygodę z komputerami w wieku 11 lat. Ukończył studia inżynierskie, magisterskie i doktoranckie na Wydziale Informatyki Politechniki Szczecińskiej. Po studiach prowadził również portale społecznościowe, w tym posiadał większościowy udział w portalu Hip-Hop.pl pierwszej dużej społeczności, a w przeszłości najpopularniejszej stronie muzycznej w Polsce, który sprzedał w roku 2013. Mieszka w Szczecinie. Jego pasja to hokej na lodzie i rolkach, w który grał w przeszłości w lidze niemieckiej i polskiej ekstraklasie.

Redakcja - rozsiany po Polsce kilkuosobowy zespół pasjonatów, freelancerów, marketingowych i e-turystycznych odkrywców. Grupa ludzi, którym się jeszcze chce i którzy pod czujnym okiem Piotra Kasperczaka, organizatora i pomysłodawcy TravelCampu - realizują niezależny serwis adresowany do branży turystycznej i osób zajmujących się profesjonalnie marketingiem w turystyce. Jeśli masz pomysł na Twój autorski tekst, raport, felieton, case study lub zwyczajnie chcesz podzielić się opinią, wiedzą, doświadczeniem z zakresu e-turystyki lub e-marketingu, napisz do nas. Jeśli chcesz wykorzystać ten materiał, skopiować go lub opublikować w innym miejscu w internecie - skontaktuj się z nami, w celu uzyskania zgody od Wydawcy serwisu.

Comments

  1. Bardzo interesujący wywiad, życzę odwagi i determinacji w realizacji celów dla Pawła. Dal mnie zmiana branży z ecommerce do travel była dużym szokiem, po 3 latach wiele się zmieniło, ale dynamika rozwoju (na mam myśli narzędzi i świadomości tego co one oferują branży) jest naprawdę bardzo słaba. Dużo się zmieniło, ale nadal bylejakość jest tutaj największym problemem.

Dodaj komentarz