Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 25 kwietnia 2024

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Web push – następca newslettera w branży travel

Web push – następca newslettera w branży travel
Joanna Wójcik

Jak podaje międzynarodowe stowarzyszenie marketingu bezpośredniego DMA, wskaźnik ROI email marketingu wynosi średnio 3800%. Oznacza to, że zysk z każdej złotówki zainwestowanej w ten kanał marketingu wynosi 38 złotych. Nic dziwnego, że jest on tak popularny również w branży travel.

To co jednak trudne do przeoczenia to fakt, iż stworzenie profesjonalnej wiadomości email, która nie trafi od razu do spamu, wymaga specjalistycznej wiedzy a dla pewnej grupy klientów jest to kanał kojarzący się jedynie z niechcianymi wiadomościami. Zupełnie nową formą komunikacji, która również zawdzięcza swoją skuteczność mechanizmowi marketingu za przyzwoleniem, są notyfikacje web push, coraz częściej stosowane w branży travel.

Czym są notyfikacje web push?

Web push to małe prostokątne komunikaty, które wyświetlają się w rogu ekranu komputera czy urządzenia mobilnego odbiorcy, nawet jeśli ma on wyłączoną przeglądarkę internetową (w przypadku zapisu na web push na Google Chrome) lub przegląda inną stronę www, niż strona nadawcy powiadomienia.

Źródło: Notyfikacja web push, Kocierz Hotel & SPA

Ten nowy kanał komunikacji powstał w 2015 roku, jako odpowiedź na coraz krótszy czas skupienia użytkowników internetu. Jak wynika z raportu Microsoft, Attention Spans wynosi on obecnie tylko około 8 sekund. Wyświetlanie powiadomień bezpośrednio przez przeglądarkę ma, więc na celu maksymalne zaangażowanie odbiorcy, dzięki wyeliminowaniu rozproszenia uwagi, np. podczas sprawdzania notyfikacji na smartfonie czy przeglądania skrzynki mailowej, w której znajdują się konkurujące ze sobą newslettery.

Do każdej z notyfikacji odbiorca może łatwo i szybko wrócić, otwierając skrzynkę odbiorczą web push, w której znajdują się tylko powiadomienia wysłane przez daną stronę www.

Źródło: Skrzynka odbiorcza web push, Centuria Hotel, Wellnes & SPA

Dodatkowo wyświetlanie notyfikacji web push nie jest ograniczane przez systemy blokujące wyskakujące okienka czy Ad-block i nie wymaga wykorzystania tzw. ciasteczek w przeglądarce. Powoduje to, iż docieralność do każdego z subskrybentów zależy właściwie tylko od tego czy ma on włączone urządzenie, na którym zapisał się na powiadomienia.

Mechanizm zapisu na notyfikacje web push jest podobny jak w przypadku newslettera i opiera się na zasadzie marketingu za przyzwoleniem:

  1. Odbiorca notyfikacji potwierdza w formularzu zapisu kliknięciem swoją zgodę na subskrypcję (może lecz nie musi podawać adresu email, ani innych danych osobowych).
  2. Zostaje zapisany na liście subskrybentów (przeglądarka, z której korzysta identyfikuje go na podstawie przechowywanych informacji jak np. rodzaj systemu operacyjnego).
  3. Subskrybent może w każdym momencie wypisać się z powiadomień web push, w ustawieniach swojej przeglądarki. Jest to więc kanał marketingowy zupełnie pozbawiony niechcianych wiadomości, co znacznie wpływa na jego skuteczność.


Źródło: Formularz zapisu web push, Centuria Hotel, Wellness & SPA

Web push kontra email marketing

Subskrypcja notyfikacji web push nie wymusza na odbiorcy podawania jakichkolwiek danych, co sprawia, że czuje się on bardziej anonimowy i chętnie zapisuje się na powiadomienia. Widać to szczególnie podczas porównania tego jak szybko buduje się baza newsletterowa oraz baza subskrybentów web push na danej stronie www. W przypadku tej drugiej, proces ten wymaga ok. 3 razy mniej czasu a wskaźnik zapisów wynosi 12%.

Wyraźną różnicę pomiędzy skutecznością obu tych kanałów widać też na przykładzie średniego wskaźnika kliknięć, czyli CTR. Dla powiadomień web push wynosi on 20%, kiedy, jak podaje IAB Polska, w przypadku newslettera jest to 4,3%.

Dostarczalność przeglądarkowych notyfikacji nie jest również ograniczana przez działania filtrów antyspamowych, które w przypadku nieumiejętnie przeprowadzonej wysyłki mailowej mogą przekierować całą kampanię do folderów SPAM odbiorców.

Jak stosować web push w branży travel?

Integracja strony www z większością platform web push wymaga jedynie umieszczenia w źródle strony krótkiego kodu, podobnego do tego, z którego korzysta Google Analytics i pozwala na korzystanie z wszystkich jej funkcjonalności.

Wykorzystuj zachowania klientów na swojej stronie www

Dzięki integracji z platformą web push, słowa kluczowe przypisane do danego produktu na stronie www mogą być przyporządkowywane przeglądającym je odbiorcom.

Oznacza to, że właściciel czy manager danego obiektu w czasie rzeczywistym otrzymuje informację, którzy odbiorcy byli zainteresowani np. ofertą konferencyjną czy SPA.

Posiadając tak precyzyjne informacje, nie musi już wysyłać notyfikacji z ogólną zniżką na noclegi w danym terminie, do wszystkich swoich subskrybentów. Zamiast tego może precyzyjnie targetować swoje komunikaty do osób, które rzeczywiście były wcześniej zainteresowane daną ofertą.

Zwiększa to szanse, że odbiorca kliknie notyfikację widząc coś czego wcześniej szukał, co przypomina mu o niedokończonym procesie zakupowym i daje kolejną szansę na rezerwację.

Źródło: Notyfikacja web push, Travelist

Automatycznie zwiększaj powracalność

Zwłaszcza w przypadku ofert noclegowych kierowanych do dużych firm, które kilka razy w roku poszukują nowych wyjazdów dla różnych grup pracowników, powracalność na stronę www jest czymś o co powinien dbać każdy hotelarz.

Lojalność takiego klienta, zdobyta dzięki wysokiej jakości świadczonych usług może zostać dodatkowo wzmocniona, dzięki regularnej komunikacji.

Dzięki automatyzacji wysyłki notyfikacji (web push automation) subskrybent powiadomień hotelu może otrzymywać automatyczną komunikację, jeśli upłynął określony czas od jego ostatniej wizyty na stronie www obiektu. Zwiększa to szansę, że hotelarz przypomni mu o swojej ofercie zanim jeszcze klient zdążył zacząć się rozglądać za konkurencyjną.

Dobrze jest wtedy posłużyć się dedykowanym rabatem lub ofertą specjalną tylko dla lojalnych klientów.

Wygodnie badaj opinie klientów

Dzięki przyciskom akcji w notyfikacjach web push, łatwo zbadać czy klienci są zadowoleni ze świadczonego poziomu usług i czy np. podczas ostatniego noclegu nie wydarzyło się coś, co może ich zniechęcić do obiektu.

W takiej notyfikacji wystarczy zawrzeć krótkie pytanie, jak np. “Czy jesteś zadowolony ze swojego ostatniego noclegu w naszym obiekcie?” i odpowiedź tak i nie. W każdym przypadku, gdy klient wskaże odpowiedź nie, pracownik hotelu powinien skontaktować się z niezadowolonym klientem i ustalić co jest tego przyczyną.

Jedno kliknięcie w notyfikację, aby udzielić odpowiedzi na takie pytanie nie wymaga dużej ilości czasu i zaangażowania ze strony odbiorcy, co zwiększa szansę, że jej udzieli.

Ze względu na niski próg wejścia oraz łatwe korzystanie z notyfikacji nawet jeśli ktoś nie posiada rozbudowanej wiedzy marketingowej, powiadomienia web push sprawdzą się w przypadku wszystkich obiektów turystycznych bez względu na wielkość i rodzaj świadczonych usług.

Jeśli dany hotel chce być w stałym kontakcie ze swoimi klientami i budować zaangażowaną społeczność wokół swojej marki, trudno o równie skuteczne narzędzie, które pozwoli jednocześnie zaoszczędzić cenny czas, marnowany na zbyt skomplikowane działania marketingowe.

Joanna Wójcik Co-owner & Communication Manager @ PushPushGo. Ewangelistka notyfikacji web push w Polsce i współzałożycielka PushPushGo, najszybciej rozwijającej się platformy web push w Polsce.Tworzy dedykowane strategie web push marketingowe dla klientów. Autorka wielu publikacji na portalach internetowych oraz w magazynach branżowych. Wcześniej związana m.in. z Alior Bankiem oraz FreshMailem.

Joanna Wójcik

Dodaj komentarz