Urządzenia mobilne zmieniają nawyki konsumentów
W jednym z ostatnich naszych tekstów zwróciliśmy uwagę na wyniki badań Marketing to Mobile Travelers mówiące o tym, że turyści stanowią grupę najczęściej korzystającą z urządzeń mobilnych. Dziś chcemy pokazać, jak smartfony i tablety zmieniły nawyki konsumentów.
Według badania przeprowadzonego przez The Local Search Association wiele trendów konsumenckich związanych z rynkiem mobile zyskało na sile na przełomie 2012 i 2013 roku. Dotyczy to przede wszystkim wyszukiwania informacji w internecie: ruch generowany z urządzeń mobilnych wynosił już 15% całego ruchu w sieci i wzrósł o 8% w stosunku do tego samego okresu sprzed roku. Tymczasem ruch generowany przez użytkowników PC utrzymał się na stałym poziome.
Tendencja wyszukiwania informacji za pomocą smartfonów i tabletów nieustannie rośnie, szczególnie w obszarze wyszukiwania lokalnego, gdzie ruch z urządzeń mobilnych wyniósł już 27% całego ruchu w sieci. Co charakterystyczne dla ruchu lokalnego, użytkownicy szukali głównie danych kontaktowych lokalnych firm i przedsiębiorstw oraz map dojazdu.
Większą liczbę zapytań wygenerowano za pomocą aplikacji mobilnych niż z użyciem wyszukiwarek dedykowanych na urządzenia przenośne. Jednak zależy to ściśle od kategorii wyszukiwania.
Jak wskazuje raport Nielsen – xAd – Telmetrics 2012 mobile path to purchase study, 85% badanych użytkowników korzystało z dedykowanych aplikacji, poszukując informacji i dokonując zakupów z kategorii turystycznej, podczas gdy informacje z zakresu motoryzacji częściej pozyskiwane były przez badanych przy użyciu przeglądarek.
Dostęp do poszukiwanych informacji za pomocą dedykowanych aplikacji otworzyło nowe możliwości przed firmami branży turystycznej. Aplikacje umożliwiają przede wszystkim monitorowanie zachowań konsumenckich . Stworzenie aplikacji dla wybranego produktu (np. rezerwacja biletów, hoteli, dostęp do informacji turystycznej o danym miejscu) stwarza możliwość dotarcia do odbiorcy z unikalną, bo sprofilowaną ofertą.
Użytkownicy cenią adekwatność oferowanej usługi (uwzględniającą ich potrzeby, a także dobraną pod względem lokalizacji) i są skłonni częściej z niej korzystać, co w efekcie buduje długotrwałe, pozytywne relacje między daną marką a konsumentem. Dobrym przykładem jest usługa ‘self-service’ wprowadzana przez przewoźników lotniczych. Proces obsługi klienta został zredukowany do poziomu aplikacji, przez którą podróżny zarządza swoją podróżą. Poprzez aplikację może kupić bilet na wybrany lot lub dokonać odprawy, a w przyszłości podróżny będzie mógł samodzielnie zarządzać boardingiem lub nadzorować proces przesiadek.
Gdy proces obsługi podróży przebiega bezproblemowo, a obsługa aplikacji jest intuicyjna, podróżni są bardziej skłonni do reagowania na dodatkowy przekaz reklamowy prezentowany przez dostawcę aplikacji, np. promocje, zniżki, atrakcyjne pakiety usług. Pod jednym warunkiem – treść reklam musi być maksymalnie spersonalizowana.
na podst. Search Engine Land oprac. Ewa Kacperek, fot. miss caren (every stock photo)
Dodaj komentarz