Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 19 marca 2024

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Rośnie udział urządzeń mobilnych w planowaniu podróży

Rośnie udział urządzeń mobilnych w planowaniu podróży
Piotr Kasperczak

Firma Criteo opracowała interesujący raport Travel Flash 2014, który, mam wrażenie, umknął nieco mediom branżowym. A szkoda, bo analiza dotyczy rezerwacji online realizowanych poprzez urządzenia mobilne. Travel Flash 2014 pokazuje zarówno udział rynkowy i wartość rezerwacji generowanych przez smartfony i tablety, jak i to, jaki mają one wpływ na kampanie reklamowe w sektorze turystycznym.

Jak się można było spodziewać, udział urządzeń mobilnych wykorzystywanych przy planowaniu podróży w porównaniu z rezerwacjami dokonywanymi na komputerach stacjonarnych dynamicznie rośnie. W ciągu pierwszego półrocza tego roku wzrost ten wyniósł odpowiednio: 20% (mobile) i 2% (desktop).

criteo

Wzrost mobilnych rezerwacji rośnie niemal w każdej kategorii. I tak o 21% wzrosła liczba rezerwacji hotelowych dokonywanych za pomocą smartfonów i tabletów, o 13% – liczba rezerwacji aut. Największy wzrost (globalnie o 30%) zanotowano w przypadku rezerwacji apartamentów. Mobilne aplikacje turystyczne stają się coraz bardziej popularne; już teraz ponad 12 proc. wszystkich rezerwacji pochodzących z urządzeń mobilnych dokonywanych jest poprzez aplikacje.

criteo2

Criteo zwraca w swym raporcie uwagę także na wartość rezerwacji dokonywanych mobilnie. I tak okazuje się, że użytkownik iPada wydaje na pakiet świadczeń turystycznych o 600 dolarów więcej niż właściciel urządzenia z systemem Android. Z jednym wyjątkiem – w wypadku samych rezerwacji lotniczych wartość rezerwacji przy wykorzystaniu sprzętu z Androidem jest wyższa.

Ciekawe wnioski przynosi też analiza udziału rezerwacji mobilnych w poszczególnych krajach. Tu zdecydowanie prym wiedzie region Azji i Pacyfiku (20-proc. udział). Z drugiej strony, w Niemczech i Brazylii nadal mniej niż 10%. rezerwacji dokonywanych było za pomocą smartfonów i tabletów. Swoją drogą, szkoda, że w raporcie nie uwzględniono żadnego kraju z Europy Środkowo-Wschodniej.

criteo3

Największy sezonowy wzrost rezerwacji online (42%) zanotowano w wypadku Ameryki Łacińskiej (co łączy się z Mistrzostwami Świata w piłce nożnej FIFA World Cup w Brazylii). O połowę wzrosła liczba rezerwacji mobilnych dokonanych w biurach podróży w Europie i Stanach Zjednoczonych, jednak przeciętna wartość rezerwacji spadła o 19 proc. Jeżeli chodzi o rezerwacje hotelowe, w pierwszej połowie 2014 roku utrzymywały się one na stabilnym poziomie, szczytowe wartości przypadły na luty i czerwiec.

Warto analizować zmiany zachowań użytkowników i wykorzystać ich aktywność w sektorze mobilnym. Mam jednak wrażenie, że wiele rodzimych firm z sektora turystycznego tego potencjału nadal nie dostrzega. Pełny raport w języku angielskim można ściągnąć na stronie criteo.com.

Piotr Kasperczak - trener i dodarca z zakresu marketingu internetowego w turystyce. Ojciec-założyciel TravelCampu (pierwszego w Polsce barcampu dla branży turystycznej i sektora horeca), koordynator wielu projektów edukacyjnych (m.in. Travel 2.0, Profitroom on Tour), autor bloga TravelMarketing.pl. Od wielu lat związany z branżą turystyczną, szkoli hotelarzy i doradza wielu markom turystycznym w zakresie skutecznej promocji w internecie.

Dodaj komentarz