Paweł Sala: Do mobile marketingu podchodziłbym ostrożnie
Tym razem ekspert z zakresu e-mail marketingu zmierzył się z naszą ankietą. Paweł Sala, dyrektor zarządzający i współzałożyciel firmy FreshMail, mówi o trendach, pasjach, inspirujących blogach i projektach turystycznych, ale także o problemach, które dotykają naszą branżę.
Nasz rozmówca opowiada też o tym, jak zaczęła się jego przygoda z marketingiem turystycznym.
Moja przygoda z e-turystyką zaczęła się od…
… punktu widzenia klienta… pewnie dobrze ponad 10 lat temu, gdy zachwycił mnie pierwsze tanie loty i możliwości z tym związane dla zwykłego studenta, który zamiast autostopem, może za niewielkie pieniądze podróżować po największych miastach Europy. Wtedy to było dla mnie coś, choć i dzisiaj mimo że zasobność portfela się zmieniła… dalej jestem łowcą tanich lotów i szukam noclegów za pomocą booking.com czy airbnb.com.
Natomiast przygoda z e-turystyką z puntu widzenia zawodowego w moim wypadku zaczęła się od Rafała Szymańskiego, który pracował w owym czasie w Neckermannie – postawił na nowo powstały system do email marketingu, jakim był w 2008 roku FreshMail. Dziś obsługujemy już nie tylko polskiego Neckermanna, ale jesteśmy dostawcą dla całej Europy. Później Rafał podróżował po touroperatorach, a my wraz z nim… i w ten sposób udało nam się zdobyć wraz z Triadą Mixx Awards nagrodę GoldenArrow… ale to już zupełnie inna historia.
Projekt turystyczny, z którego warto czerpać inspirację to…
Osobiście jestem zafascynowany airbnb.com. – nie tylko jako platformą do rezerwacji noclegów, ale także wykorzystaniem przez nich technik growthackerskich do rozwijanie serwisu… Na pewno warto im się przyglądać.
Blog marketingowy, który czytam najchętniej to…
Jeżeli chodzi o blogi marketingowe, to raczej trudno wskazać jeden… mam całą listę zarówno polskich, jak i zagranicznych. Jeśli miałbym wskazać jeden firmowy, to poza FreshMailowym polecam gorąco blog HubSpot’a. Natomiast z blogerów lubię czytać Setha Godina.
Problem polskich firm turystycznych polega na tym, że…
Polacy nie są zbyt zamożnym społeczeństwem. Jeśli przejrzeć dane statystyczne odnośnie tego, jak często podróżujemy, a do tego, jak często podróżowanie ma formę zorganizowaną… to prowadząc firmę turystyczną możemy mieć ograniczony mocno rynek. To ograniczenie w mojej ocenie wynika nie tyle z braku chęci do podróżowanie, co przede wszystkim z braku środków do realizacji tego typu marzeń. Dlatego de facto tak długo, jak nie będziemy mieć dobrego prosperity, tak długo branża turystyczna nie będzie mogła szybko się rozwijać.
Gdybym miał dziś nieograniczone środki, stworzyłbym…
W łatwy i zrozumiały sposób analizowałby szeroko rozumiane big data i podpowiadał marketerom, jakie działania powinni prowadzić. Natomiast więcej nie powiem… wszak nad tym pracujemy.
Trend, który się sprawdza w 2014 roku
Tabloizacja wszelkich form komunikacji. Zdecydowanie coraz więcej informacji do nas dociera, a co za tym idzie – mamy coraz mniej czasu na ich przetwarzanie. Forma tabloidu – duże zdjęcia, krótkie formy pisane – zaczyna zdobywać coraz większe uznanie ze względu na skuteczność przekazu. Wystarczy spojrzeć na sukces serwisu biztok, który wygląda jak Pudelek, ale prezentuje treści z segmentu biznesu i polityki… i to działa.
Porażką (przereklamowanym trendem) w marketingu turystycznym jest dla mnie …
Szeroko rozumiany mobile marketing. O ile taryfy roamingowe za rozmowy telefoniczne mamy już w ramach UE w normalnych stawkach, o tyle transfer danych jest dalej na niebotycznym poziomie. Tak długo jak to się nie zmieni, trudno mówić o wykorzystaniu mobile’u do promowania usług turystycznych – zwłaszcza że większość aplikacji póki co wymaga jeszcze dostępu do Internetu. Dlatego podchodziłbym ostrożnie do tych działań.
Za 10 lat Polacy będą wypoczywać w…
Mam nadzieje, że gdzie tylko będą chcieli, no ale to już zależy od nas wszystkich i naszej gospodarki…
Destynacja, którą muszę koniecznie odwiedzić w najbliższym czasie to…
Jak wszystko dobrze pójdzie, planuję wybrać się do Australii ponurkować na Wielkiej Rafie – mam nadzieje, że uda się ten cel zrealizować – choć pewnie dopiero za rok.
————
Paweł Sala – ekspert e-mail marketingu, współtwórca sukcesu wielu kampanii nagradzanych i wyróżnianych na takich konkursach jak Golden Arrow, WebStar Creative czy Mixx Awards. Na co dzień dyrektor zarządzający i współzałożyciel firmy FreshMail specjalizującej się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu e-mail marketingu oraz oferującej najbardziej innowacyjne narzędzie do e-mail marketingu na rynku polskim. Autor książki „Świeże podejście do e-mail marketingu” oraz wielu innych publikacji. Mówca na konferencjach branżowych oraz wykładowca wyższych uczelni. Szef grupy ds. email markeitngu przy IAB Polska oraz członek Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego. Prywatnie mąż Pauliny, z którą nurkuje zarówno w morzach, jak i w powietrzu (skydiving), a przede wszystkim zwiedza piękny świat, który nas otacza.
Dodaj komentarz