Łukasz Sobański: Technologia iBeacon sprawdzi się w turystyce
Nasza ankieta rozsyłana wśród ekspertów zajmujących się szeroko pojętym marketingiem w turystyce wzbudziła spore zainteresowanie. Tym razem zmierzył się z nią Łukasz Sobański, szef spółki City Inspire, która jest właścicielem serwisu społecznościowego PlaceKnow.com.
Warto też dodać, że w grudniu ub roku. Łukasz dołączył do grona stałych felietonistów serwisu TravelMarketing.pl.
1. Moja przygoda z e-turystyką zaczęła się od…
… wakacji w 2011 roku, kiedy zacząłem z moimi przyszłymi wspólnikami rozmawiać o pomysłach na startup ułatwiający zwiedzanie miast na całym świecie. Badaliśmy trendy, rynek, konkurencję. Od tego momentu temat nowych technologii w turystyce jest częścią mojej codziennej pracy.
2. Projekty turystyczne (polskie lub zagraniczne), z których warto czerpać inspirację…
Użyteczność Airbnb i e-mail marketing automation Tripadvisor’a – doskonała personalizacja dostarczanego contentu. Airbnb jest pewną inspiracją dla osób myślących o własnym biznesie, ponieważ jest przykładem, że czasami warto odkrywać zupełnie nowe obszary, a nie tylko udoskonalać znane rozwiązania. Historia Tripadvisora też jest ciekawa, to dosyć wieloletni projekt, ale jest doskonałym przykładem, że konsekwencja się opłaca.
3. Blog / serwis (polski lub zagraniczny), który czytam najchętniej to…
Serwis i newsletter Tnooz.com i oczywiście Travelmarketing.pl.
4. Problem polskich start upów polega na tym, że…
Widzę tu dwa głównie problemy. Problem z pozyskaniem funduszu/inwestora, który zaryzykuje w inwestycje na etapie niesprawdzonego jeszcze modelu biznesowego. Nowe innowacyjne modele zarabiania są przecież przyszłością.
Problem z ludźmi pracującymi w startupie – zbyt wiele osób poddaje się przy pierwszych kłopotach, nie walczą, a co gorsza nie szukają zmian w swoich projektach.
5. Gdybym miał dziś nieograniczone środki, stworzyłbym aplikację, która…
… zupełnie odmieni sposób zwiedzania nowych miast – atrakcje, restauracje, ludzie.
6. Trend, który na pewno się sprawdzi w 2014 roku…
Słowo klucz to „iBeacon” – technologia powstała dla retail, ale jej możliwość wykorzystania w turystyce będzie trendem nr 1 w kolejnych trzech latach. Tak jak nawigacja samochodowa służy nam do poruszania się po droga i pokonywania łatwiej długich dystansów, tak technologia iBeaconów pomoże nam w poruszaniu się po zamkniętych obiektach.
Wyobraźmy sobie zwiedzanie muzeum ze smartfonem – podchodząc na 30 cm do eksponatu, automatycznie na wyświetlaczu naszego urządzenia pojawi się opis, historia, wideo, galerie zdjęć, nagranie dźwiękowe i wszystko inne – ograniczeniem jest tylko wyobraźnia. Jestem przekonany, że jeszcze w tym roku zobaczymy coś takiego w Europie, może nawet w Polsce.
7. Porażką (przereklamowanym trendem) w branży są dla mnie …
Last Minuty i zakupy grupowe.
8. Za 10 lat Polacy będą wypoczywać w…
Piękniejszej Polsce lub bardzo egzotycznych regionach. Argumentem dla wzmocnienia lokalnej turystyki są coraz lepsze drogi, już niedługo podróż ze Śląska do Gdańska będzie w 90% autostradą. Mocniej skierujemy nasze wakacyjne plany na dalsze i egzotyczne regiony ponieważ ceny są coraz atrakcyjniejsze.
9. Destynacja, którą muszę koniecznie odwiedzić w najbliższym czasie to…
Szanghai – coraz więcej znajomych było i rekomenduje, coś w tym jest.
———
Łukasz Sobański jest prezesem spółki City Inspire S.A. rozwijającej międzynarodowy portal dla społeczności podróżników PlaceKnow.com. Zainteresowany nowymi trendami w turystyce zwłaszcza rozwiązaniami mobilnymi ułatwiającymi zwiedzanie w real-time. Od ponad 7 lat związany z branżą nowych technologii. Wolny czas spędza na podróżach bliskich i dalekich ze swoimi.
-
Właściwie to pierwsze wdrożenie iBeacons w Polsce miało już miejsce w Muzeum Neonów.
Comments