Jak zbudować skuteczny landing page?
W branży turystycznej pozyskiwanie klientów przez internet to już podstawa, stąd ów kanał jest stale obecny w planowanych działaniach marketingowych. Jednak kierowanie potencjalnych klientów z reklamy na stronę dedykowaną konkretnej ofercie wciąż nie jest powszechną strategią w tej branży.
Zazwyczaj twórcy kampanii za miejsce docelowe, na które trafią internauci wybierają stronę główną, bądź podstronę zawierającą obszerny opis niejednej oferty. Czy taka praktyka jest właściwa? Landing page z pewnością wychodzi jej naprzeciw.
Czym jest landing page?
Landing page to dedykowana ofercie strona docelowa, na którą trafia internauta po kliknięciu w reklamę w internecie. Strona skupiona jest tylko na jednej ofercie i pozwala na wykonanie tylko jednej akcji. W przeciwieństwie do strony głównej firmy jest to samodzielna strona, pozbawiona wszelkich odnośników rozpraszających uwagę odbiorców i oddalających ich od realizacji celu. Landing page powinien być uwzględniony w strategii każdej kampanii marketingowej, przede wszystkim jako narzędzie do budowania bazy klientów.
Dlaczego landing page jest skuteczniejszy od strony firmowej?
Landing page charakteryzuje się tym, że jest maksymalnie skoncentrowany na przekonaniu potencjalnego klienta do wykonania akcji. Przez wykonanie akcji rozumiemy np. dokonanie hotelowej rezerwacji, zapis do firmowego newslettera czy pobranie katalogu z ofertą wyjazdów wakacyjnych. Zaletą kierowania potencjalnych klientów na landing page jest to, że nie muszą oni poruszać się po gąszczu strony internetowej w poszukiwaniu wymarzonej oferty. Dostają dokładnie taką propozycję, której oczekują i dodatkowo przedstawiona jest ona w przyjazny sposób.
Przykład:
Potencjalny klient po wpisaniu w wyszukiwarkę sformułowania: “Tanie wakacje w Turcji” natrafia na wiele propozycji reklamowych. Jednak po kliknięciu w poszczególne komunikaty, najczęściej zostaje przekierowany do podstrony danej firmy, na której jest zmuszony do samodzielnego wyszukania wymarzonego wyjazdu do Turcji w atrakcyjnej cenie wśród obszernego zbioru różnych ofert.
Rozczarowany użytkownik szybko opuści stronę i poszuka rozwiązań konkurencyjnych. Mając na uwadze specyfikę internautów, czyli ich krótki czas skupienia i ograniczoną cierpliwość, należy maksymalnie wykorzystać szansę i zrobić na odwiedzającym tak dobre wrażenie, aby chciał zapoznać się z naszą ofertą. Płacąc za kliknięcie w reklamy, tracisz pieniądze za każdym razem, kiedy kierujesz internautę w nieprawidłowe miejsce.
Jak zbudować landing page, który dostarczy nowych klientów?
W związku z tym, że landing page powinien być przygotowany pod jedną akcję, najlepszym rozwiązaniem przy jego projektowaniu jest zachowanie prostoty. Landing page nie zawiera elementów, które mogłyby rozpraszać uwagę odbiorców. Dlatego dobrą praktyką będzie rezygnacja z umieszczania na nim menu, kliku różnych przycisków, czy też innych klikalnych odnośników, które mogą przenieść użytkownika w inne miejsce. Ograniczysz w ten sposób możliwość wyjścia ze strony. Odwiedzający powinien mieć tylko jeden wybór: wykonanie pożądanej akcji. Im lepiej skonstruowany landing page, tym większe prawdopodobieństwo, że kampania odniesie sukces.
Jeśli potencjalny klient trafi na Twój landing page masz tylko klika chwil, żeby przekonać go do skorzystania z oferty. Co więcej dysponujesz również niewielką ilością miejsca, aby to zrobić. Dlatego sprawdź, jakie elementy powinna zawierać strona docelowa, aby zapewnić pożądane efekty:
Nagłówek – element, na który zwraca uwagę użytkownik
Nagłówek jest pierwszym elementem, na który zwraca uwagę odwiedzający. Może być powtórzeniem tekstu, którego użyjesz w reklamie, jak również jego kontynuacją. Na przykład jeśli treść nagłówka w reklamie brzmiała: “Jak zwiedzić Paryż w 24h?”, kontynuacją tego komunikatu będzie nagłówek na landing page’u: “Wycieczka na weekend do stolicy Francji”. Dzięki zachowaniu spójnej komunikacji, potencjalny klient wie, że trafił w miejsce, którego właśnie szukał i będzie chciał zapoznać się z całą ofertą.
Najważniejsze wyróżniki oferty
Jak przekonać odwiedzającego, aby pojechał właśnie na nasze wakacje lub zamieszkał w naszym hotelu? Aby to zrobić należy umieścić na landing page’u najważniejsze wartości oferty. Zastanów się, czego oczekują klienci oraz co zdecydowanie wyróżnia Twoją ofertę od konkurencji i umieść to na landing page’u. Wartości sformułuj w formie zwięzłych zdań, które łatwiej będzie przeczytać – najlepiej prezentują się w postaci krótkich wypunktowań.
Przycisk akcji
Najważniejszym elementem na landing page’u jest przycisk akcji – zwany call to action. To właśnie kliknięcie w niego doprowadzi odwiedzającego do sfinalizowania akcji, np. dokonania rezerwacji czy pobrania oferty. Dlatego należy zadbać, aby zdecydowanie wyróżniał się rozmiarem i kolorem na stronie, a napis umieszczony na nim zachęcał do kliknięcia. Treść, którą umieścisz na przycisku akcji musi być precyzyjna i dostosowana do oferty, np. jeśli organizujesz bal sylwestrowy w hotelu, komunikatem może być: “Zarezerwuj stolik” lub “Pobierz zaproszenie”. Aby zwiększyć skuteczność przycisku akcji, wszystkie inne elementy klikalne powinny zostać zminimalizowane, a najlepiej całkowicie zredukowane.
Grafika, którą zamierzasz umieścić na landing page’u.
Pamiętaj, że klient, a w szczególności turysta kupuje “oczami”. Dlatego tak ważny jest dobór grafiki, którą zamierzasz umieścić na landing page’u. Właśnie przez elementy graficzne możesz wpływać na emocje potencjalnych klientów, np. wizerunek zadowolonych ludzi relaksujących się na rajskiej plaży z pewnością wywoła potrzebę odpoczynku, dzięki czemu Twoja oferta będzie wydawać się idealna dla zaspokojenia tej potrzeby. Grafika nie tylko powinna być ciekawa, ale przede wszystkim dobrze dopasowana do tematyki oferty. Odwiedzający landing page w pierwszej chwili ocenia jego wizualną stronę, dlatego dobrze jest, jeśli zdjęcia są dobrane w taki sposób, aby użytkownik bez czytania treści wiedział, co chcesz mu zaoferować.
Rekomendacje i opinie klientów
W czasie, kiedy coraz częściej słyszy się o upadkach biur podróży, trzeba walczyć o zaufanie. Dlatego warto umieścić na landing page’u opinie zadowolonych z usługi klientów. Może to być jeden z kluczowych elementów, który przekona odwiedzającego do skorzystania z oferty. Jeśli Twoja działalność (hotel, biuro podróży, restauracja) posiada różnego typu sukcesy, nagrody, certyfikaty jakości, warto je również zamieścić na landing page’u. Takie elementy zawsze wpłyną pozytywnie na wizerunek firmy i zwiększą jej wiarygodność.
Jak wykorzystać landing page w swojej kampanii?
Remarketing
Remarketing to rodzaj reklamy, który polega na powracaniu z komunikatem reklamowych do osób, które już odwiedziły Twoją stronę. Jeśli w Twojej strategii marketingowej znajduje się miejsce na remarketing – landing page będzie narzędziem, które ułatwi Ci jego przeprowadzenie. Załóżmy, że potencjalny klient szukając wycieczki na Bali, trafia na Twoją stronę, przegląda ofertę w tym temacie, ale nie jest zdecydowany na zakup. Warto zadbać o ponowne dotarcie do niego za pomocą remarketingu i landing page’a dopasowaną do jego oczekiwań ofertę, np. rabat na wycieczkę na Bali.
Landing page okolicznościowe
Walentynki, święta, sylwester… Jest bardzo wiele specjalnych okazji, dla których można przygotować landing page zwłaszcza w branży turystycznej. Jeśli np. planujesz specjalne rabaty na usługi w hotelowym Spa z okazji Dnia Kobiet lub szukasz klientów na imprezę sylwestrową w Twojej restauracji, przygotuj kampanię, w której będziesz kierować ruch na landing page zamiast na ogólną stronę www. Zadbaj też o to, aby koncepcja graficzna reklamy była spójna z przygotowaną stroną docelową. Dzięki temu odbiorca od razu będzie wiedział, że dobrze trafił.
Pobranie katalogu z ofertą
Landing page może służyć jako miejsce dystrybucji Twojego katalogu z ofertą. Przygotuj publikację w formacie PDF i stwórz landing page, na którym za pomocą jednego kliknięcia odwiedzający będzie mógł pobrać katalog.
Budowa bazy klientów
Możesz również wykorzystać landing page tak jak to widać na poniższej ilustracji: użytkownik po wpisaniu danych uzyska informację o ofercie. Dzięki temu będziesz mógł pozyskać dane kontaktowe potencjalnych klientów i zyskasz możliwość bezpośredniego kontaktu z nim.
Kampania wizerunkowa
O stworzeniu viralowego filmu video, który będzie się rozchodził po sieci jak świeże bułeczki marzą wszyscy marketingowcy. Warto mieć na uwadze to, że coraz więcej restauracji i hoteli decyduje się na tworzenie filmów reklamujących swoją działalność. Jak szacują specjaliści w 2013 roku ponad 81% klientów obejrzało film reklamujący hotel zanim podjęło decyzję o rezerwacji. Na landing page’u możesz umieścić tego typu film video, który będzie ciekawym urozmaiceniem twojej oferty.
Kampania na mobile
Jak podaje Daily Travel News, liczba rezerwacji dokonywanych za pomocą smartfona zdecydowanie wzrośnie w 2014 roku. Jeśli planujesz kampanię kierowaną na mobile możesz również wykorzystać landing page. Szczególnie w przypadku, gdy Twoim celem jest uzyskiwanie rezerwacji, które są bardzo trudne do zrealizowania, jeśli Twoja strona firmowa nie jest dostosowana pod mobile. Dlatego pamiętaj, aby dostosować w odpowiedni sposób wyświetlanie landing page’a na ekranach urządzeń przenośnych.
Posiadając podstawową wiedzę na temat landing page zawartą w tym artykule, stworzenie takiej strony nie będzie trudne. Najłatwiej jest skorzystać z gotowej aplikacji do tworzenia landing page, która umożliwi samodzielne tworzenie nieograniczonej ilości stron docelowych pod różne kampanie bez konieczności angażowania i opłacania grafików oraz programistów. Pozwoli to znacznie oszczędzić oraz ułatwi wprowadzenie landing page’y do planu marketingowego.
Sprawdź sam, jak kierowanie ruchu z internetu na dedykowany landing page poprawi jakość kampanii, a przez to ich skuteczność. Postaraj się nie umieszczać na stronie docelowej kilku ofert o podobnej tematyce. Koncentracja na jednym sprecyzowanym celu, całkowite skupienie na jednej ofercie dostarczy twoim odbiorcom właśnie tego, co poszukują.
Dodaj komentarz