Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 15 sierpnia 2018

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Jak pasję do turystyki zamienić w biznes?

Jak pasję do turystyki zamienić w biznes?
Hanna Burno

W branży hotelarskiej powstała aplikacja mobilna ExtraInHotel, która w sprytny sposób łączy interesy gości, hoteli, a także lokalnych atrakcji turystycznych – pisze na łamach TravelMarketing.pl autorka projektu, Hanna Burno.

Dlaczego w „sprytny sposób”? Bo pozwala hotelom oraz atrakcjom w okolicy obiektu publikować oferty specjalne. Jak to działa? Aplikacja podpowiada gościom ciekawe atrakcje w samym hotelu lub jego okolicy. Ponadto dostarcza oferty (często bardzo okazyjne) w postaci powiadomień push. Zatem wszystko podane na przysłowiowym talerzu. Hotelarze  mogą dzięki aplikacji sprawniej komunikować się z obecnym w obiekcie gościem. Zadowoleni są też właściciele atrakcji turystycznych, bo mają w końcu bezpośredni dostęp do gości hotelowych. A wszystko to zamknięte w korzystnym modelu biznesowym. Ale od początku.

Skąd pomysł na ExtraInHotel?

Aplikacja powstała jako odpowiedź na rosnący problem hotelarzy z personelem, który jest zbyt zajęty, aby świadczyć spersonalizowaną usługę typu concierge. Dodatkowo, w rozmowach poprzedzających powstanie aplikacji, hotelarze narzekali, że mają ciekawe propozycje i dużo promocji dla gości, o których oni nigdy się nie dowiadują. Goście często zajmują czas recepcjonistów, pytając, co można robić ciekawego w okolicy. Recepcja najczęściej nie wie lub nie ma czasu zajmować się każdym gościem. Te sytuacje rodzą frustracje zarówno wśród pracowników, jak i gości.

Od pomysłu do start upu

Jestem autorem pomysłu na aplikację ExtaInHotel. Pracuję w branży turystycznej od kilku lat. Jestem uczestniczką wielu szkoleń z zarządzania, turystyki, innowacyjności. EIH to mój drugi projekt IT. Pomysł zrodził w 2015 roku. Poprzednie doświadczenie nauczyło mnie, że wspólnikiem w tym projekcie musi być osoba odpowiedzialna za stworzenie aplikacji i jej utrzymanie.

Podczas Światowych Dni Turystyki w 2016 roku poznałam programistę – Wita Więcha, który pracował min. przy powstaniu aplikacji Skyscanner. Okazało się że Wit jest prezesem spółki  IT i zarządza procesami tworzenia oprogramowania dla największych polskich firm, tworzy także autorskie oprogramowanie dla branży turystycznej. Wit z miejsca zainteresował się projektem. Postanowiliśmy więc stworzyć start up, w którym programiści Wita mieliby zająć się tworzeniem aplikacji.

Przede wszystkim zbadać potrzeby rynku!

Projekt rozpoczęłam od konsultacji w zaprzyjaźnionych hotelach oraz w wybranych atrakcjach turystycznych. Celem było zbadanie rynku w kontekście oczekiwanych funkcjonalności aplikacji oraz możliwości hoteli i właścicieli atrakcji. Chcieliśmy dokładnie wiedzieć, jakich procesów oczekują hotele i co mogłoby im pomóc w podniesieniu atrakcyjności oferty, przy jednoczesnym zwiększeniu dochodów, bez dodatkowych inwestycji. Dzięki temu niektóre, pierwotnie zaplanowane funkcjonalności aplikacji zmieniły się pod wpływem tych rozmów. Zmienił się także model biznesowy: ze stałych mini płatności na mikropłatności, powiązanych z liczbą pokoi w obiekcie.

Wspólna praca nad aplikacją

Praca nad aplikacją rozpoczęła się od konsultacji przez Skype’a . Ja mieszkam w Gdyni, firma Wita – Order of Code sp. z o.o. zlokalizowana jest w Przemyślu. W krótkim czasie zaczął powstawać projekt architektury oraz funkcjonalności aplikacji.

Warto wspomnieć, że projekt przebiegał demokratycznie – każdy z jego uczestników, w tym programiści i specjaliści IT, mogli zgłaszać swoje uwagi i sugestie oraz proponować nową logikę działań. Aplikacja to także ich dzieło. Aktualnie EIH ma już zaplanowane wiele nowych funkcjonalności – rozwój produktu jest ciągły.

Premiera ExtraInHotel i pierwsze opinie użytkowników

Premiera aplikacji odbyła się niedawno Twórcy z wielkim niepokojem oczekiwali pierwszych opinii. Hotelarze przyjęli ją niezwykle ciepło. Praktycznie wszyscy zgłaszają dziś prośby o kolejne, nowe funkcjonalności. Jednak zdecydowanej większości działanie i możliwości aplikacji wystarczają do skutecznego upsellingu takich ofert, jak np. SPA czy baru lub do informowania gości o okolicznych atrakcjach turystycznych. Najbardziej przydatną, w oczach obiektów, funkcjonalnością aplikacji jest możliwość wyświetlania hotelowych ofert last minute.

Jakie są oczekiwania gościa? Większość zgłasza chęć, by aplikacja informowała ich o atrakcjach turystycznych i fajnych lokalnych ofertach. Dla organizatorów atrakcji, którzy kierują swoje usługi do turystów fakt, że mogą promować swoją aktualną ofertę gościom okolicznych hoteli, jest otwarciem długo zamkniętych dla nich drzwi.

Jak to wszystko działa?

Przygotowaliśmy dwa panele administracyjne na extrainhotel.com. Osobny dla hoteli i osobny dla organizatorów zewnętrznych atrakcji turystycznych. Hotel dodaje swoje atrakcje i wyświetla je gościom. Opłata uzależniona jest od liczby pokoi w obiekcie oraz czasu wyświetlania oferty.

Organizatorzy atrakcji turystycznych natomiast, dodają oferty w swoim panelu i kierują je do wyświetlania wybranym hotelom. Menadżerowie hoteli sami decydują, czy wyświetlać te oferty, czy nie. Warto wspomnieć, że hotele zarabiają na wyświetlaniu ofert atrakcji turystycznych – połowa należności za wyświetlenie oferty wędruje na konto EIH, a druga połowa trafia na konto obiektu.

Turysta, po pobraniu aplikacji w hotelu, automatyczne zostaje przekierowany na profil obiektu, w którym jest zameldowany. Poruszając się po okolicy, gdy znajdzie się w pobliżu innego obiektu (który również korzysta z aplikacji), system pyta go, w którym hotelu aktualnie przebywa, po to, by wyświetlać mu właściwe oferty. Powiadomienia push gość hotelowy otrzymuje w promieniu do 10 km od miejsca zatrzymania.

Dodatkowe rozwiązania

Aplikacja komunikuje w 3 językach: polskim, angielskim i niemieckim. Co bardzo istotne, nie zbiera ona danych osobowych gości, jedynie informację o ich lokalizacji. ExtraInHotel nie wymaga logowania.

Sposób korzystania z EIH jest bardzo prosty, przystępny nawet dla niezbyt zaawansowanego użytkownika. Aplikacja dostępna jest w Google Play oraz App Store,  można ją także pobrać z QR kodu czy strony www. Jest też bardzo elastyczna – jej funkcjonalności są atrakcyjne zarówno dla małego, jak i dużego hotelu.

Aplikacja zbiera statystyki zachowań gości hotelowych, umożliwiając hotelom i zewnętrznym organizatorom turystycznych ofert wnikliwą analizę i skuteczność wyświetlanych ofert.

Plany na przyszłość

Aplikacja może mieć zasięg globalny – procesy zachodzące w turystyce są podobne na całym świecie i na całym świecie może być wykorzystana.

Aktualnie jest dostępna w pełnej wersji na rynku polskim. Kilkadziesiąt hoteli już korzysta z wyświetlania powiadomień push swoim gościom. Wśród nich znalazł się Sopot Marriott Resort & Spa. W niedalekiej przyszłości aplikacja będzie testowana w hotelach innej dużej sieci hotelowej, a w planach jest też wyjście na rynki zagraniczne.

Garść informacji dla pasjonatów technologii

Aplikacja ExtraInHotel od strony technologicznej składa się z kilku powiązanych i ściśle współdziałających modułów:

1. Backend (część działająca na serwerze): projekt wykonany w oparciu o platformę aplikacyjną ASP.NET MVC z wykorzystaniem języka C#. Backend zapewnia obsługę użytkowników systemu oraz dostarcza dane dla frontendu i aplikacji mobilnych.

2. Przechowywanie danych: platforma chmurowa Microsoft Azure. Technologia ta zapewnia bezpieczeństwo danych, niezawodność dostępu oraz łatwą skalowalność umożliwiającą obsługę rosnącej ilości użytkowników.

3. Frontend (część działająca w przeglądarce WWW): technologie webowe oparte na javascriptowym frameworku Vue.js. Frontend to strona WWW z panelem hotelu lub partnera, a technologia Vue.js zapewnia jej kompaktowość i szybkość działania.

4. Aplikacje mobilne dla systemów Android oraz iOS. Aplikacje mobilne to część dostępna dla użytkowników systemu – gości hotelowych. Wykonanie aplikacji w wersji dla Androida oraz iOS zapewnia, iż będzie ona dostępna dla ponad 99% użytkowników smartfonów.

5. Landing Page (strona informacyjna) zbudowana w oparciu o system zarządzania treścią WordPress. Landing Page oprócz funkcji informacyjnych daje również możliwość zarejestrowania się w systemie oraz oferuje system pomocy dla użytkowników.

I tak oto z pasji do turystyki stworzyliśmy aplikację mobilną, która jest platformą do biznesowych relacji dla branży, oferując turystom czy gościom hotelowym niespotykaną wartość – propozycje zagospodarowania czasu wolnego dostarczane wprost do ich kieszeni.

Hanna Burno prezes Extrainhotel sp.z o.o i pomysłodawca aplikacji dla hoteli ExtraInHotel. Prezes Trendmed sp. z o.o., prezes Bałtyckiej Fundacji Turystyki Zdrowotnej. Magister AWFiS w Gdańsku. Uczestniczka wielu szkoleń z zakresu zarządzania, turystyki, innowacyjności. Certyfikat PRINZE2. Prywatnie pasjonatka podróży, aktywnego spędzania wolnego czasu, dobrej książki i nowej funkcjonalnej technologii.

Dodaj komentarz