Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 25 kwietnia 2024

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Raport: Gdzie Polacy wyjeżdżają na weekend?

Raport: Gdzie Polacy wyjeżdżają na weekend?
Redakcja

W oczach turystów weekendowych najbardziej atrakcyjne są największe polskie miasta oraz Toruń – wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia. W pierwszej piątce rankingu znalazły się Trójmiasto, Kraków, Wrocław, Warszawa oraz Toruń, który wyprzedził między innymi Poznań.

Polacy coraz chętniej i częściej decydują się na wyjazdy weekendowe. Niemal co trzeci badany (31 proc.) twierdzi, że odwiedza polskie miasta w celach turystycznych raz na pół roku. Te z kolei proponują im coraz szerszą ofertę atrakcji, zwiększając jednocześnie swoją bazę hotelową i gastronomiczną.

Jak jednak wskazują wyniki badań, nie wszystkie ośrodki są postrzegane jako atrakcyjne turystycznie. Zdaniem Adama Czarneckiego, Wiceprezesa Zarządu z ARC Rynek i Opinia, świetnym tego przykładem jest Łódź – miasto ciekawe, z urozmaiconą ofertą turystyczną, niemniej wciąż postrzegane jako nieatrakcyjne. Miejska turystyka weekendowa została zdominowana przez największe polskie miasta oraz Toruń – jedyny mniejszy ośrodek, który znalazł się w ścisłej czołówce zestawienia.

Ranking najbardziej atrakcyjnych polskich miast:

1. Trójmiasto
2. Kraków
3. Wrocław
4. Warszawa
5. Toruń
6. Poznań
7. Szczecin
8. Katowice
9. Bydgoszcz
10. Łódź

Spośród dwunastu badanych miast, poza pierwszą dziesiątką znalazły się Lublin i Białystok.

Ranking miast w poszczególnych obszarach

Pod względem zabytków, za najbardziej atrakcyjne miasto uznano Kraków, za którym uplasowały się Wrocław i Trójmiasto. Stolica Małopolski zajmuje pierwszą pozycję także biorąc pod uwagę ofertę muzealną i gastronomiczną – w obu kategoriach wyprzedza ona Trójmiasto, Warszawę i Wrocław.

Przyjmując za kryterium atrakcyjność organizowanych imprez, podium należy do Trójmiasta, Warszawy oraz Krakowa. Stolica Polski wysuwa się jednak na prowadzenie pod względem wydarzeń sportowych. Respondenci ocenili również ofertę atrakcji dla dzieci – w tym przypadku w ścisłej czołówce rankingu znalazły się Trójmiasto, Kraków i Wrocław.

Dlaczego Polacy wyjeżdżają na weekend do innego miasta?

Wśród najczęściej wskazywanych przyczyn wyjazdów na weekend do innego miasta znalazły się chęć odkrywania nowych rzeczy (44 proc.) oraz poznania nowego miejsca (28 proc.). Co czwarty ankietowany (25 proc.) w trakcie weekendowego wyjazdu chce zaznać spokoju, a niewiele mniej (23 proc.) zamierza spędzić ten czas z dziećmi.

Polacy motywują swoje weekendowe wyjazdy również chęcią zwiedzania zabytków (23 proc.) oraz możliwością wypoczynku nad wodą (17 proc.). Wśród przyczyn, dla których Polacy wyjeżdżają na weekend do innego miasta, znalazły się także: rozwój zainteresowań i aktywność fizyczna (po 14 proc.), kultura regionalna (12 proc.) oraz udział w wydarzeniach kulturalnych (11 proc.).

Budżety promocyjne a atrakcyjność

Aż dziewięć z dwunastu uwzględnionych w badaniu miast przeznacza na promocję prawie lub ponad 10 mln zł rocznie. Jednak w niektórych przypadkach wydatki te nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. W Katowicach budżet na promocję wynosił aż 20,2 mln zł, a mimo to miasto zajęło daleką 8. pozycję w rankingu atrakcyjności. Słabe przełożenie odnotowano także w Bydgoszczy – miasto uplasowało się na 9. miejscu, choć na jego promocję przeznaczono 13 mln zł.

na podst. Raportu ARC Rynek i Opinia oprac. Ewa Majchrzak, fot. erwinbauer (pixabay)

Redakcja - rozsiany po Polsce kilkuosobowy zespół pasjonatów, freelancerów, marketingowych i e-turystycznych odkrywców. Grupa ludzi, którym się jeszcze chce i którzy pod czujnym okiem Piotra Kasperczaka, organizatora i pomysłodawcy TravelCampu - realizują niezależny serwis adresowany do branży turystycznej i osób zajmujących się profesjonalnie marketingiem w turystyce. Jeśli masz pomysł na Twój autorski tekst, raport, felieton, case study lub zwyczajnie chcesz podzielić się opinią, wiedzą, doświadczeniem z zakresu e-turystyki lub e-marketingu, napisz do nas. Jeśli chcesz wykorzystać ten materiał, skopiować go lub opublikować w innym miejscu w internecie - skontaktuj się z nami, w celu uzyskania zgody od Wydawcy serwisu.

Dodaj komentarz