Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 25 kwietnia 2024

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

30 książek polecanych przez hotelarzy i travel managerów w 2019 roku

30 książek polecanych przez hotelarzy i travel managerów w 2019 roku
Piotr Kasperczak

Co roku Biblioteka Narodowa przygotowuje raport dotyczący stanu czytelnictwa w Polsce. Wyniki nie napawają optymizmem. W 2018 roku przeczytanie jednej (sic!) książki zadeklarowało zaledwie 37% respondentów. Zatem dwie trzecie Polaków nie sięgnęło po żadną lekturę przez cały ubiegły rok!

Marnym pocieszeniem jest fakt, że zainteresowanie czytaniem książek utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat. Aby znaleźć wyniki bardziej optymistyczne, trzeba się cofnąć co najmniej o 10 lat (w 2008 roku przeczytanie co najmniej jednej książki zadeklarowało 50% Polaków, później było już tylko gorzej).

Oczywiście oglądanie filmów i seriali na Netfliksie nie jest argumentem, bo po cyfrowe rozrywki sięgają z równym upodobaniem Holendrzy, Czesi czy Norwegowie, a w tych krajach wyniki czytelnictwa są znacznie wyższe niż w Polsce. Może zatem pogoń za wynikami w pracy oraz tzw. „zmęczenie materiału” wpływa na tak ponure wyniki? A może potrzebujemy impulsu, motywacji, by sięgnąć w końcu po ciekawą lekturę?

Z takim przeświadczeniem opublikowałem dwa lata temu listę lektur rekomendowanych przez hotelarzy i travel managerów. W tym roku postanowiłem, że będę cyklicznie publikować zestawienie najbardziej fascynujących książek polecanych przez branżowych ekspertów. Mam nadzieję, że znajdziecie tu wiele ciekawych tytułów.

Michał Brandt, Starszy Specjalista ds. Promocji i Marketingu Biznesowego, Gdańska Organizacja Turystyczna

  • Dariusz Kortko, Judyta Watoła, Religa. Biografia najsłynniejszego polskiego kardiochirurga – W książce najsłynniejszy polski kardiochirurg pokazany został w sposób prawdziwy, szczególnie że rzadko się to w książkach/ biografiach zdarza. Dlaczego mnie zainspirowała? Był wielki, a jednocześnie poświęcał się dla innych. Szanował ludzi i starał się każdemu pomoc. Z drugiej strony pokazane były jego wady: palił papierosy, pił zbyt dużo i klął. Z jednej strony był człowiekiem, jakim chcę się stać, a z drugiej takim, jakim często jestem.
  • Artur Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting – Książka zainspirowała mnie do zmiany pisania tekstów. Dzięki temu wiem, jak dotrzeć z komunikatem i zainteresować odbiorcę, a jednocześnie sprawić, że „kupi” nasz produkt. Forma często bywa ważniejsza od treści i o tym się też, dzięki tej książce, przekonałem.

Renata Długaszek, Dyrektor hotelu Dana – Business & Conference

Jest kilka dla mnie ciekawych i inspirujących książek. Przede wszystkim mam kilka ulubionych postaci i bardzo regularnie śledzę książki na ich temat. Szczególnie interesują mnie książki o  kobietach sukcesu.

  • Justine Picardi, Coco Chanel. Legenda i życie – Ciekawie skonstruowany portret Chanel, opisujący jej ambicje, ale przede wszystkim niekonwencjonalność w dążeniu do celu.
  • Andrew Marr, Prawdziwa Królowa. Elżbieta II, jakiej nie znamy – Dla mnie opowieść o wartościach, jakie powinien uosabiać każdy władca – m.in. dar roztropnego rozwiązywania problemów, umiejętność uważnego słuchania, poszanowanie do tradycji, zmysł obserwacji, zaangażowanie w obowiązki. Po przeczytaniu tej książki, królowa Elżbieta II wzbudza jeszcze większy szacunek i sympatię.
  • Walter Isaacson, Innowatorzy – Lubię też książki o pasji do tworzenia, kreowania czegoś ważnego i użytecznego dla ludzi. W Innowatorach Walter Isaacson, autor, który zasłynął z biografii Steve’a Jobsa, tym razem opowiada o wynalazcach i przedsiębiorcach, którzy swoimi wizjami wpłynęli na aktualny obraz świata. Każda z tych opowieści jest inna, ale łączy je innowacyjność, kreatywność i ciężka praca samych bohaterów, jak i ich zespołów. Piękne historie sukcesu.
  • Alex Ferguson i Michel Moritz, Być liderem – Inspirująca historia jednego z najlepszych i największych menedżerów sportowych. To pasjonująca lektura o budowaniu zespołu i tworzeniu struktury Manchester United, o podejmowaniu decyzji, często trudnych i na przekór doradcom. To historia 27 lat rządów Alex’a Fergusona, trenera klubu, który wielokrotnie sięgał szczytów sławy.

Izabela Jaśkowiak, Revenue Manager w Profitroom

  • Marek Łuszczyna, Igły. Polskie agentki, które zmieniły historie – Kilka niesamowitych historii Polek, które w czasie II Wojny Światowej, narażając życie przemierzały Europę z tajnymi rozkazami i dokumentami, zmieniając bieg wojny.
  • Wolf Kielich, Podróżniczki – Historie kobiet o niesamowitej pasji i odwadze, które w czasach gdy podróże do dzikich krajów były domeną głównie mężczyzn nie bały się iść przed sienie z podniesioną głową.
  • Janusz Głowacki, Bezsenność w czasie Karnawału – Ostatnia książka Janusza Głowackiego to jak zwykle zbiór świetnych anegdot i cynicznych uwag dotyczących otaczającej nas rzeczywistości. Symboliczne zakończenie napisane przez córkę sprawia, że ciarki przechodzą po plecach, a na nowojorskich ulicach nadal czuć ducha autora.

Magdalena Kachniewska, Profesor SGH w Katedrze Turystyki, trener biznesu

Wszystkie książki poniżej są o podobnych zagadnieniach więc myślę, że lepiej będzie je potraktować ogólnie jako nowy trend w kształceniu branży i nowy wymóg w zakresie zarządzania.

  • Marianna Sigala, Roya Rahimi, Mike Thelwall, Big Data and Innovation in Tourism, Travel, and Hospitality: Managerial Approaches, Techniques, and Applications
  • Haiyan Song, Han Liu, Predicting Tourist Demand Using Big Data
  • Thomas W. Miller, Marketing Data Science: Modeling Techniques in Predictive Analytics with R and Python
  • João Moreira, Andre Carvalho, Tomás Horvath, A General Introduction to Data Analytics
  • Jim Sterne, Artificial Intelligence for Marketing: Practical Applications

Zarządzanie danymi i marketing oparty na danych to mantra menedżerów i zarazem przedmiot ich straszliwych kompleksów – nie wiadomo o co do końca chodzi, ale pewnie o coś ważnego, skoro tyle o tym mówi się i pisze. 
Wielkie nieustrukturyzowane zbiory danych (big data) to faktycznie współczesny odpowiednik kapitału, na którym można oprzeć liczne procesy decyzyjne, a ich potencjał jako źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw i regionów turystycznych jest wprost nie do przecenienia. Analizy BD mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie dużej ilości danych cyfrowych towarzyszy potrzeba zdobywania nowych informacji lub wiedzy.

Ilość niezagospodarowanych danych na temat turystów wynika z częstotliwości dokonywania transakcji w sieci, częstego przeszukiwania internetu, wykorzystywania dostępnych w nim porównywarek cen i obecności w portalach społecznościowych. Każda rezerwacja lotnicza, hotelowa czy wynajem samochodu to ślad cyfrowy, który w oderwaniu od kontekstu nie ma znaczenia, ale analizowany wraz z całym zbiorem danych tworzy informację, na bazie której można formułować konkretne wnioski i podejmować decyzje w obszarze zarządzania. O znaczeniu BD decyduje nie tylko wielkość tych zbiorów, ale także ich różnorodność i tempo przepływu: wszelkie komentarze, udostępnienia informacji i „polubienia” w mediach społecznościowych i na blogach, składane reklamacje czy dyskusje na forach internetowych z użyciem nazwy marki, regionu turystycznego lub atrakcji turystycznej tworzą nieprzerwany, chaotyczny strumień danych, który poddany analizie może wzmocnić relację podmiotu z nabywcami i przyczynić się do tworzenia unikatowych doświadczeń tworzących podstawy przewagi konkurencyjnej.

Światowy trend w kierunku rozwoju sieci informatycznych i technologii komunikacyjnych (ICT), w powiązaniu z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów i gwałtownymi zmianami mody, przyczyniają się do nadzwyczajnej presji w kierunku technicyzacji i informatyzacji branży turystycznej, co często wydaje się niezrozumiałe małym przedsiębiorcom, bazującym na bardzo tradycyjnych sposobach organizowania biznesu. Z kolei najbardziej zaawansowane systemy wykorzystują analitykę cyfrową w celu personalizacji sprzedaży, co wzmacnia rentowność przedsiębiorstw i skłania turystów do planowania dłuższych pobytów.

Joanna Kraus, Dyrektor operacyjny, Hotel Lech

  • Jo Nesbø, Wybawiciel – Przeczytałam już kilka książek tego autora z serii o pracy Harrego Hola – jest to główny bohater, który działa bardzo niekonwencjonalnie, jednak zawsze, pomimo wielu przeszkód, udaje mu się rozwiązać zagadkę. Lubię czytać te książki, bo opisują działania skuteczne, niekoniecznie zgodne z oczekiwaniami, zupełnie różne od tradycyjnych metod. Jest ciekawie przez całą książkę.
  • Marcus Buckingam, Curt Coffman, Po Pierwsze złam wszystkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej – W książce opisane są sytuacje, przykłady, jak autorzy radzili sobie z  zarządzaniem w firmie, w której pracował. Piszą o tym, jak zadania i obowiązki pracownika przekładają się na jego wydajność i jak to wpływa na niego (pracownika) samego. Wyznaję zasadę, że nie każdy człowiek nadaje się do każdej pracy i nie każda praca dla każdego człowieka. I przykłady opisane w tej książce, utwierdziły mnie w tym przekonaniu. Przede wszystkim Człowiek. Awans nie zawsze jest dobry, może kogoś „zniszczyć”, osoby, które potrafią doskonale zarządzać sobą i swoim czasem niekoniecznie będą sprawdzały się w zarządzaniu czasem i pracą innych, a my jako szefowie powinniśmy to zauważyć. Jednakowoż zawsze, na każdym stanowisku, potrzebują wsparcia lidera. Lider musi znać swoich pracowników. Na każdym etapie pracy. A do tego potrzebna jest obserwacja, rozmowa i integracja z podwładnymi. To zawsze bardzo pomaga i scala zespół. Daje dobre rezultaty.

Krzysztof Majszczyk, Director of Sales and Marketing, Moxy Warsaw Praga

  • Jack Welch, Winning znaczy zwyciężać – Lektura, z którą powinien zapoznać się każdy, kto chce zrozumieć, na czym polega biznes. Dzięki tej książce sam sobie odpowiedziałem na wiele pytań i zrozumiałem dogłębnie istotę biznesu. Było kilka wątków, które zaskoczyły mnie pozytywnie, ale były też momenty, że miałem ochotę odłożyć książkę i nie wracać już do niej. I chyba dlatego tak bardzo chciałem ją doczytać, że każdą wolną chwilę poświęciłem na lekturę. Po przeczytaniu myślę, że wiele osób zrozumie, ile trzeba dać, aby brać.
  • Jacek Walkiewicz, Pełna moc możliwości – Uwielbiam Jacka Walkiewicza, jego wystąpienia i książki. Człowiek, który w przyziemny sposób pokazuję, jak czerpać przyjemność z życia, jakie są wartości i jak proste jest być szczęśliwym. Po przeczytaniu książki uświadomiłem sobie, że zdobywanie swoich ustalonych celów, nawet tych najmniejszych, daje mega moc do dalszych działań.

Monika Osińska, Marketing Manager, Hotel Lavender

Jeśli miałabym wskazać tylko trzy pozycje, które z perspektywy marketingowca -hotelarza uważam za absolutne top 3, to wybrałabym te dotyczące brandingu. Na moim książkowym podium znaleźli się więc:

  • Simon Sinek, Zacznij od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania – Nieco filozoficzna koncepcja budowania przewagi konkurencyjnej, gdzie podstawą sukcesu nie jest skupienie się na prezentacji walorów „produktu”, a przedstawienie intencji i celu, dla którego powstał (idea tzw. Golden Circle).
  • Paweł Tkaczyk, Narratologia – Silna marka to dobrze opowiedziana historia, czyli poradnik, jak opowiadać, by wykreować brand na miarę „lovemarks”.
  • Magdalena Daniłoś, Video marketing nie tylko na Youtube – Zdecydowanie lektura obowiązkowa przy tworzeniu strategii komunikacji marki w mediach społecznościowych.

Tomasz Rybaczek, Dyrektor hotelu Artis Loft

  • Alex Ferguson, Być Liderem – Jestem pasjonatem sportu, a piłka nożna zawsze była moim konikiem. Nie byłem nigdy fanem Manchesteru United, ale z wielkim szacunkiem patrzyłem na pracę ich trenera Alexa Fergusona. To człowiek, który był wzorem dla wszystkich pracowników, jak i piłkarzy. Przez ponad dekadę prowadził niesamowity zespół i zbudował własną legendę w klubie. W książce można znaleźć wiele przykładów, jak zarządzać zespołem. Idealna pozycja dla kadry managerskiej każdej branży. Książka o tym, jak kierować ludźmi, by cię szanowali, doceniali i realizowali wspólne cele.
  • Victor E. Frankl, Człowiek w poszukiwaniu sensu – Książkę poleciła mi Alicja, trener biznesu prowadzący szkolenie w Artis Loft. Mimo iż można uznać tę pozycję jako kierowaną do psychiatrów i psychologów, warto się z nią zapoznać. Autor na podstawie własnych przeżyć, przewartościowuje podstawy naszej egzystencji. Ciężko się nie zgodzić z wieloma kwestiami zawartymi w tej pozycji. Według autora, najgłębszym popędem człowieka jest poszukiwanie sensu i celu. Jeśli odpowiednio przysiądziesz do tej pozycji, znajdziesz drogowskaz do własnego celu i własnego ja.

Agnieszka Sapa, Regional Director of Hotel Solutions Eastern and North Europe, HRS

  • Robert Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi – To książka o tym, ze słowa mają moc, a użyte w odpowiedni sposób mogą zmieniać zachowanie ludzi. Cialdini jest psychologiem społecznym, a książka ta to owoc jego długoletnich badań.
  • Lidia Buksak, Szkoła Mówców. Myśl i prezentuj inaczej niż wszyscy – Polecam tę książkę z racji kompleksowego podejścia do tematu wystąpień. Książka ta pomaga w stworzeniu i przygotowaniu się do każdego typu prezentacji – przy czym zawiera naprawdę wiele cennych rad.
  • Miłka Raulin, Siła marzeń, czyli jak zdobyłam Koronę Ziemi – Okazało się, ze książka, którą przeczytałam z racji swojej pasji, jaką są góry, jest świetną inspiracją w pracy zawodowej. Pomaga w zrozumieniu, jaką jest siła sfokusowania się na celu, jak stale być skoncentrowanym na swej wizji… Bardzo motywująca lektura, przy czym okazuje się, ze sprawność fizyczna nie jest żadnym wyzwaniem (wystarczy tylko się przygotować). Wyzwaniem pozostaje „cała reszta”.

Piotr Tabor, Prezes zarządu, Hotele i Gastronomia Plus

  • Jack Welch, Winning znaczy zwyciężać – Książka o zarządzaniu, motywowaniu i rozwoju – idealna dla każdego managera. Mój ulubiony cytat:  „W każdym przedsiębiorstwie różne okazje i możliwości czekają na odkrycie. Wykorzystaj je. Zbierz ludzi pełnych pasji i pędu do działania, aby kierowali wprowadzeniem nowości, zapewnij im wszystkie środki, jakie masz, a potem daj swobodę działania. Rozwój to wspaniała sprawa.”
  • Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli – Zaskakując książka obrazująca uniwersalne prawdy życiowe oraz jak kluczowe jest podejmowanie decyzji. Mój ulubiony cytat: „Nie ma czegoś takiego jak przypadek. Cóż to bowiem jest przypadek? To tylko usprawiedliwienie tego, czego nie jesteśmy w stanie zrozumieć.”
  • Janusz Christa, seria komiksów Kajko i Kokosz – w szczególności Szaranki i konkury oraz Na wczasach – Niesamowite przygody, pełne humoru i ciekawych spostrzeżeń. Bawią, uczą i relaksują bez względu na wiek 🙂 Nie brakuje w nich aluzji branżowych m.in. Klubogospody i Grand Karczma kategorii „S”

Dominika Tomalak, Marketing Manager, Stare Kino Cinema Residence

  • Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę – Na mojej liście wyjątkową pozycję zajmuje „Mały Książę”. Odpowiedzią na pytanie dlaczego niech będzie poniższy cytat: „Na zawsze ponosisz odpowiedzialność za to, co oswoiłeś’.
  • Rebecci Solnit, Mężczyźni objaśniają mi świat – Solnit porusza niezwykle ważny temat przemocy na kobietach ze strony mężczyzn. To zbiór tekstów, które powinny znaleźć się na liście książek do przeczytania przez każdego mężczyznę i każdą kobietę.
  • Rafał Drozdowski, Marek Krajewski, Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej – O fotografii nieco inaczej. W końcu wszyscy robimy zdjęcia, ogrom zdjęć. A gdyby tak zastanowić się, jak wpływają one na nasze życie społeczne?
  • Ika Graboń, Kawa. Instrukcja obsługi najpopularniejszego napoju na świecie – Nie byłabym sobą, gdybym nie umieściła tej książki na swojej liście. W końcu dobrze wiedzieć, co w kawie piszczy, jeśli wypija się jej hektolitry. PS. Kolejność listy nie była przypadkowa.

A jak u Was z czasem na dobrą książkę? Czy ta lista Was zainspirowała? A może napiszecie w komentarzach o swoich ulubionych lekturach?

Piotr Kasperczak - trener i dodarca z zakresu marketingu internetowego w turystyce. Ojciec-założyciel TravelCampu (pierwszego w Polsce barcampu dla branży turystycznej i sektora horeca), koordynator wielu projektów edukacyjnych (m.in. Travel 2.0, Profitroom on Tour), autor bloga TravelMarketing.pl. Od wielu lat związany z branżą turystyczną, szkoli hotelarzy i doradza wielu markom turystycznym w zakresie skutecznej promocji w internecie.

Dodaj komentarz