Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 21 czerwca 2018

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Yandex – narzędzie analityczne o wielu możliwościach

Yandex – narzędzie analityczne o wielu możliwościach
Sylwia Jóźwik

Na hasło „narzędzie analityczne” większość marketerów od razu przywołuje skojarzenie z Google Analytics. Nie ma się co dziwić, bo używa go ponad 29 mln stron, a darmowy skrypt pozwala wyciągać trafne wnioski i tworzyć zaawansowane raporty. Jednak musimy sobie zdawać sprawę, że na rynku jest o wiele więcej narzędzi analitycznych i ciekawą alternatywę stworzyła konkurencja Googla – Yandex. Warto poznać możliwości Yandex Metrica, który swoimi funkcjonalnościami mocno zaskakuje.

Analityka internetowa to obecnie obowiązek każdej strony internetowej. Pozwala na poprawę konwersji, w tym optymalizację procesów takich, jak: składanie zamówienia, rezerwację pokoju, czy wskazanie słabych podstron, a nawet wyznaczenie strategii marketingowej. Metrica Yandexa zaprowadzi nas do wielu ciekawych wniosków i nie odstępuje na krok Google Analytics, wręcz przebija go niektórymi funkcjonalnościami, dostępnymi kompletnie za darmo.

Zrzut-yandex

Czym odróżnia się Metrica od swojego największego konkurenta?

Podstawowe raporty są bardzo zbliżone – mamy dostęp do statystyk takie jak: ruch, konwersje, źródła odwiedzin, użytkownicy, zawartość, technologia, monitoring, e-commerce. Dostępność tych metryk jest o wiele lepiej rozegrana niż w Google Analyticsie, gdzie musimy tworzyć własne raporty, bądź często dokładać dodatkowe wymiary i segmenty. Uproszczona nawigacja jest bardzo przydatna w szybkich analizach. W jednym raporcie widzimy: kanał z którego przyszedł user, kraj, aktywność, czas na stronie, realizację celu oraz inne dane dotyczące sesji (strona wejścia – wyjścia, IP network, przeglądarkę itd.) Jednak najważniejszą cechą tego narzędzia jest tzw. Webvisor – funkcja kompletnie odróżniająca Metricę od innych darmowych konkurentów.

Popraw stronę dzięki specjalnej funkcjonalności

Analizę użytkowników możemy robić na wiele sposobów. Za duży bounce rate, czy porzucanie koszyka/zamówienia powinno być dla nas mocnym sygnałem, że coś na stronie jest nie tak, bądź klient nie znalazł potrzebnej rzeczy. Przeważnie widzimy to na podstawie danych ilościowych, ale Metrica umożliwia zobaczenie filmu, który pokaże dokładną ścieżkę użytkownika. W raporcie Webvisor mamy dostęp do nagrań. Od razu z tego poziomu możemy nałożyć segment: użytkowników, którzy trafili tutaj z konkretnego kanału (wyszukiwarka, kampania adwords, social, odesłania), kraj, zrealizowane cele, wielkość wyświetlacza. Gdy myślimy o poprawie konwersji, warto zwrócić uwagę przede wszystkim uwagę na użytkowników, którzy:

• zrealizowali cel/dokonali konwersji
• mieli długi czas odwiedzin bez konwersji/realizacji celów
• weszli z interesujących nas kanałów (płatna kampania, wyszukiwarka itd.) i zobaczyć, jak oni się zachowują i co ich interesuje

Zrzut2-yandex

Na nagraniu zobaczymy całą ścieżkę – od strony wejścia, przez poruszanie się po stronie, aż jej opuszczenie. Pozwoli nam to na identyfikację słabych punktów i tych wymagających poprawy. Czasami jest to zbyt długi formularz, słaba nawigacja, zła architektura informacji, brak dostępności danych, a nawet pojawiające się strony 404. Metrica to porządne narzędzie analityczne, które dorównuje Google Analytics, a momentami bije na głowę konkurenta. Zdecydowanie warto mieć oba narzędzia, aby porównywać statystyki i wyciągać dane, które pomogą w optymalizacji serwisu.

Sylwia Jóźwik

Dodaj komentarz