Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 28 marca 2024

Scroll to top

Top

1 Komentarz

Wakacje w wyszukiwarce Google (infografika)

Wakacje w wyszukiwarce Google (infografika)
Piotr Kasperczak

Niezmiernie cieszy mnie każda analiza przygotowana przez firmę z branży internetowej, która eksploruje nasz rodzimy rynek turystyczny. Cieszą mnie zwłaszcza nowe podmioty lub agencje, które dopiero zaczynają przyglądać się sektorowi travel. Z tym większą radością będę przybliżał co ciekawsze raporty i analizy.

Ostatnio firma SEMSTORM przeanalizowała najpopularniejsze kierunki wakacyjne Polaków. Ściślej: analizie poddano popularne frazy związane z wakacjami, wpisywane przez użytkowników do polskiej wyszukiwarki Google. Dane były zbierane na przełomie maja i czerwca br., a ich wyniki zostały opublikowane miesiąc później. Zamiast prezentować je w formie gotowej informacji prasowej, poprosiłem autorów o komentarz i szczegóły dotyczące metodologii badań.

Chorwacja najczęściej wyszukiwana w wyszukiwarce Google

Z raportu wynika, że największą liczbę wyszukiwań (ponad 90 tys.) uzyskała Chorwacja. (Dla porównania w raporcie serwisu easygo.pl w okresie maj-czerwiec ten kierunek wybierało jedynie 3,68% klientów). Druga destynacja z rzędu – Hiszpania – miała niemal dwukrotnie mniejszą liczbę wyszukiwań (49,5 tys.). Poza trzecim w rankingu Egiptem na bardzo wysokich miejscach znalazły się w kolejności: Dubaj, Malta, Turcja czy Wyspy Kanaryjskie. Co ciekawe ósma w zestawieniu Grecja w przywołanym już raporcie easygo.pl była liderem z wynikiem 32,55%.

I choć autorzy raportu zastrzegają, że w analizie nie uwzględniono zapytań generowanych przez internautów na stronach biur podróży, pośredników czy agregatorów turystycznych, to jednak wysoki wynik Malediwów czy Madery (patrz infografika) może dawać do myślenia.

Interesującoą wygląda zestawienie wybieranych kierunków wraz z wpisywanymi frazami typu „last minute”, „first minute” czy „all inclusive”. Wynika z tego, że Polak nadal nie lubi planować urlopu, a o zorganizowaniu wypoczynku przypomina sobie nierzadko często zaraz przed wyjazdem. Zapytań dotyczących wycieczek „last minute” jest ponad 75 razy więcej w czerwcu i lipcu niż „first minute” w styczniu i lutym. W kontekście wyjazdów „last minute” najchętniej poszukujemy takich kierunków, jak Egipt, Grecja czy Chorwacja.

Chętnie wyszukujemy w Google „tanie wakacje”

Dużą popularnością w wyszukiwarce cieszyły się zapytania o „tanie” wakacje. Z ogólnych kierunków wyjazdowych, często poszukujemy taniego wypoczynku „nad morzem”, a także w Chorwacji, Polsce, Grecji i Egipcie. Tanio chcemy też udać się na citybreak do Paryża, Rzymu, Pragi, Londynu i – uwaga! – do Czarnobyla….

Zaskakujące wyniki, przynajmniej w niektórych kategoriach każą zapytać o metodologię badań. I tu nie wszystko jest dla mnie jasne. Nie rozumiem na przykład, co autorzy badania mają na myśli, pisząc że „wybór został sporządzony na podstawie naturalnej widoczności tour operatorów (obecności przynajmniej jednego tour operatora w wynikach TOP 10) na poszczególne kierunki (państwa, regiony, wyspy, miasta)”.

Naturalna widoczność, czyli krótko o metodologii

Nie do końca czuję tę „naturalną widoczność touroperatorów”. I dalej czytam, że „do wyłonienia kierunków użyto następujących domen: itaka.pl, tui.pl, neckermann.pl, alfastar.pl, rainbowtours.pl, wezyrholidays.pl, eccoholiday.com”. Co ma wybór kierunku do nazwy (chyba powinienem napisać: domeny) touroperatora i dlaczego tę a nie inną nazwę organizatora uwzględniono w badaniu (co z Grecos, Sun & Fun czy Exim Tours?) – nie mam pojęcia.  Nie do końca jasne jest dla mnie to, w jaki sposób SEMSTORM zbierał informacje dotyczące liczby odpytań i czy korzystał z własnego narzędzia czy też Keyword Plannera Google’a?

Co prawda jest to pierwsze badanie SEMSTORM (wcześniej na podstawie danych zebranych przez tę agencję, powstał w 2013 roku raport Jak radzą sobie biura podróży w wyszukiwarce Google?), pozostaje jednak mieć nadzieję, że kolejne jakże potrzebne branży travel opracowania powstaną w ścisłej współpracy z firmami turystycznymi, co tylko wyjdzie każdej ze stron na dobre. Oczywiście TravelMarketing.pl będzie uważnie śledził tego typu inicjatywy i z równą dociekliwością publikował ich wyniki.

Poniżej ciekawa infografika dołączona do raportu.

semstorm-infografika

Piotr Kasperczak - trener i dodarca z zakresu marketingu internetowego w turystyce. Ojciec-założyciel TravelCampu (pierwszego w Polsce barcampu dla branży turystycznej i sektora horeca), koordynator wielu projektów edukacyjnych (m.in. Travel 2.0, Profitroom on Tour), autor bloga TravelMarketing.pl. Od wielu lat związany z branżą turystyczną, szkoli hotelarzy i doradza wielu markom turystycznym w zakresie skutecznej promocji w internecie.

Comments

  1. Travelwithdrone.com

    Świetny artykuł,analiza godna uwagi dla każdego kto szuka trendów w branży turystycznej.

Dodaj komentarz

Anuluj komentarz