Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 20 kwietnia 2024

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Stan email marketingu w branży turystycznej

Stan email marketingu w branży turystycznej
Piotr Krupa

Eksperci email marketingu z GetResponse już po raz drugi podjęli się sprawdzenia stanu marketingu w Polsce. W tym celu przebadali 223 różnej wielkości firmy z 15 branż. Efektem przeprowadzonego badania jest, opublikowany w ubiegłym tygodniu, obszerny raport prezentujący poziom zaawansowania i skuteczności email marketingu w zależności od wielkości firmy oraz branży.

Z raportu “Stan email marketingu w Polsce 2013” wynika, że najwyższy poziom email marketingu w Polsce prezentują duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 pracowników oraz firmy z branż: nieruchomości (73%), turystyki (72%) i e-marketingu/e-commerce (71%).

Email marketing w turystyce

Firmom z tego sektora zabrakło zaledwie jednego punktu procentowego, aby stanąć na najwyższym miejscu podium. Wysoki ogólny wynik (72%) branża turystyczna w dużej mierze zawdzięcza dbałości o dostarczalność, budowę bazy subskrybentów oraz optymalizację wiadomości.

Na uznanie z pewnością zasługuje fakt, że branża turystyczna pokonała zdecydowanego lidera rankingu – sektor e-marketingu i e-commerce. Mimo że uzyskany przez branżę turystyczną ogólny wynik jest wysoki, to w szczegółowej analizie i tak można znaleźć wiele elementów, które wymagają doprecyzowania.

Budowa baz subskrybentów

Najpopularniejszym sposobem budowania bazy odbiorców jest umieszczanie formularza na stronie internetowej oraz blogu. Z tej metody korzystają wszystkie przebadane firmy z sektora turystycznego.

Niestety już tylko 66% firm wysyła emaile z prośbą o potwierdzenie subskrypcji do nowych odbiorców. Tyle samo wykorzystuje serwis społecznościowy Facebook do budowania bazy subskrybentów. A jedynie 33% badanych z tego sektora gromadzi kontakty do swojej bazy w trybie offline: na targach, konferencjach lub w sklepach.

poziom zaawansowania

Pod względem poziomu zaawansowania email marketingu turystyka zajmuje jedno z najwyższych miejsc, ulegając w tym roku jedynie branży nieruchomościowej

Optymalizacja formularzy zapisu

Ten element kampanii email marketingowych to zdecydowanie mocna strona branży turystycznej. Wszystkie badane firmy zadeklarowały, że opisują swoim odbiorcom treść newsletterów, które będą otrzymywać. A 66% stara się, aby formularz zapisu nie tylko znajdował się w widocznym miejscu strony głównej, ale również był powtarzany na każdej podstronie.

Z kolei tylko 33% firm zadeklarowało, że zachęca do zapisu oferując darmowe dodatki, zniżki, prezenty, itp.

Segmentacja i jakość bazy

Ten element można uznać za piętę achillesową branży turystycznej. Nawet jeśli 66% firm segmentuje bazę odbiorców w oparciu o dane deklaratywne (płeć, geo-lokacja) lub w oparciu o zachowania odbiorców (otwarcia, kliknięcia). To już tylko 33% przeprowadza kampanie reaktywacyjne adresowane do osób, które nie otwierają wiadomości przez dłuższy okres czasu oraz usuwa ze swoich baz subskrybentów nieaktywnych przez ostatnie 6 miesięcy (brak otwarć i kliknięć).

Optymalizacja newsletterów

Firmy dużą wagę przywiązują w szczególności do rozpoznawalnej nazwy pola nadawcy oraz umieszczania w wiadomościach ikon linkujących do portali społecznościowych. Nieco gorzej (66%) wypadły takie elementy jak: testowanie elementów wiadomości w testach A/B/X, wdrażanie do kampanii wiadomości automatycznych (autoresponderów), czy analizowanie statystyk wysyłek.

Dopracowania wymagają w szczególności takie elementy jak personalizacja wiadomości o dane osobowe subskrybentów i dodawanie do wiadomości sekcji Preheader.

Dostarczalność

To dzięki dbałości o dostarczalność branży turystycznej udało się uzyskać tak wysoki wynik końcowy. Wszystkie badane firmy wysyłają newsletter regularnie (min. raz w tygodniu), wysyłane wiadomości zwierają link wypisu z bazy subskrybentów, a wysyłane wiadomości są dostarczane do skrzynek najważniejszych klientów poczty elektronicznej.

Więcej informacji na temat poziomu zaawansowania email marketingu w Polsce można znaleźć w raporcie “Stan Email Marketingu w Polsce”.

Piotr Krupa - koordynator ds. PR w GetResponse - największym w Polsce dostawcy usług email marketingowych. Zajmuje się komunikacją marketingową, w tym kontaktami z mediami oraz komunikacją w obszarze mediów społecznościowych. Współautor ebooka "E-mail marketing w sklepie internetowym". Jest jednym z autorów bloga eksperckiego na temat email marketingu – emailmarketing.pl.

Dodaj komentarz