Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 26 czerwca 2017

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Nowe domeny w branży turystycznej i hotelarskiej

Nowe domeny w branży turystycznej i hotelarskiej
Michał Spławski

Nowe domeny to nowe rozszerzenia domen, które pojawiły się w odpowiedzi na coraz większe zapotrzebowanie na adresy www. Stanowią one atrakcyjną alternatywę dla nazw zajętych już w popularnych rozszerzeniach typu .pl czy .com.

Mogą pozwalać precyzyjnie określić dany biznes (.photos, .wine, .gallery, .marketing), być częścią jego nazwy (.systems, .services), bądź też wskazać rynek, na którym działamy (.paris, .berlin). Rozszerzenie nowej domeny jest już często samo w sobie słowem kluczowym, które wskazuje na to, z czym tematycznie powiązana może być strona znajdująca się pod taką domeną lub gdzie się ona znajduje. Szeroka oferta tych rozszerzeń sprawia, że każdy biznes znajdzie tu coś dla siebie.

W niniejszym artykule znajdziesz analizę, które z nowych rozszerzeń domen mogą zostać z powodzeniem wykorzystane przez właścicieli biur podróży, hoteli oraz restauracji.

Wypromuj ofertę swojego biura podróży

Domena .travel

Na początek krótki wstęp o domenie .travel. Nie jest ona całkowicie nową domeną, gdyż istnieje na rynku już od 2005 roku, ale jest nierozerwalnie związana z branżą turystyczną.

Nazwy rejestrowane w rozszerzeniu .travel, to przykładowo nazwy konkretnych biur podróży (goldman.travel), miast bądź regionów (krakow.travel, mazowsze.travel – najczęściej rejestrowane przez instytucje państwowe takie jak urząd miasta) czy też nazwy państw (ecuador.travel).

Dopasuj ofertę do domeny

Domena .travel niesie ze sobą duży potencjał, jeśli wiemy jak go wykorzystać. Dla przykładu, biuro podróży Gryf zarejestrowało domenę gryf.travel, która przekierowuje na gryftravel.pl. Dodatkowo, Gryf jest abonentem domen hiszpania.travel, wlochy.travel oraz narty.travel, które świetnie nadają się do wypromowania dedykowanej oferty wycieczkowej.

W powyższym przykładzie wszystkie domeny kierują jednak na stronę główną biura podróży, zamiast na podstronę zawierającą dopasowaną do domeny ofertę. Aby w pełni wykorzystać potencjał takich domen .travel, hiszpania.travel powinno kierować do oferty wycieczek do Hiszpanii, itd. Internauci znajdą wówczas łatwiej to, czego potrzebują i zwiększy się prawdopodobieństwo zakupu.

Domeny .vacations oraz .voyage

Jeśli pożądana domena .travel jest już zajęta, a chcesz zarejestrować domenę o ogólnym znaczeniu, którą łatwo będzie dopasować do każdej oferty, masz do dyspozycji rozszerzenia .vacations oraz .voyage. Podobnie jak domena .travel, oferują one szeroki wachlarz możliwości.

Nazwy, które możesz zarejestrować w tych rozszerzeniach można pogrupować w kilka kategorii:
nazwa agencji turystycznej, np. hoprocket.vacations, traditours.voyage, charakterystyka grupy docelowej (do kogo skierowana jest oferta), np. magicalfamily.vacations, funfamily.vacations, gdzie od razu widać, że oferta wakacyjna jest skierowana do rodzin, lokalizacja, np. captivatingcroatia.vacations, usa.vacations, interlaken.voyage (Interlaken to region w Szwajcarii), rodzaj wakacji, wyjazd tematyczny, np. agriturismo.vacations (wczasy agroturystyczne), floridagolfschool.vacations (wakacyjny kurs golfa), idetox.voyage (wakacyjna odnowa biologiczna).

Wykorzystaj popularne wydarzenia

A propos tematycznej oferty wakacyjnej, inspirującym przykładem może być serwis pod domeną formula.voyage. Zaprezentowana jest tam kompleksowa oferta powiązana z Grand Prix Formuły 1, czyli wszystko, czego fan Formuły 1 może potrzebować, aby zorganizować swój wyjazd na zawody. To świetny pomysł dla biura podróży, które może zorganizować przelot, nocleg etc. wokół jakiegoś popularnego wydarzenia.

Domena .guide

Osoba planująca wakacje chętnie szuka w Internecie wszelkiego rodzaju przewodników, co i gdzie zwiedzić, gdzie zjeść, itd. Biuro podróży może w ramach strategii content marketingowej przygotować takie przewodniki turystyczne dla określonych miejsc i przy okazji promować swoją ofertę wycieczek.

Do takiej koncepcji świetnie nada się domena .guide (przewodnik). Serwisy znajdujące się pod takimi domenami jak ljubljana.guide, glamping.guide czy basquecountry.guide zawierają część blogową z przewodnikami, które mają zachęcić internautę do skorzystania z oferty wycieczkowej.

Poradnik wakacyjny w prezencie

Trochę inną strategię wykorzystuje biuro podróży Neckermann, które zarejestrowało domenę neckermann.guide, gdzie komunikuje, że po zarezerwowaniu swoich wymarzonych wakacji, klient otrzyma dedykowany poradnik dla wybranej lokalizacji.

Tak więc w tym przypadku przewodnik nie jest podłożem do zaproponowania swojej oferty, ale zachętą do zarezerwowania wakacji właśnie na stronie biura Neckermann. Strategia wykorzystania przewodnika jest inna, ale celem pozostaje wsparcie sprzedaży.

Domeny .ski, .surf, .cruises, .tours

Dla każdego, kto prowadzi działalność związaną z branżą narciarską skupioną czy to na konsumencie czy na ośrodku wypoczynkowym, domena .ski jest naturalnym wyborem.
Steve Pope, Groupify

Jeśli chcesz wypromować ośrodek narciarski, wyjazd na surfing czy też rejsy i wycieczki, to masz do dyspozycji idealnie dopasowane do tego domeny .ski, .surf, .cruises oraz .tours.

Wybierając nazwę domeny dla każdego z tych rozszerzeń możesz albo zdecydować się na nazwę firmy czy ośrodka (np. zuba.ski, thechillhouse.surf, sth.cruises czy osm.tours) albo na nazwę związaną z lokalizacją, w jakiej oferujesz daną usługę, np. tylicz.ski, sagres.surf (Sagres to nadmorska miejscowość w Portugalii), asiariver.cruises czy torontocity.tours.

Możesz również połączyć te dwie opcje, tak jak to zrobiła stacja narciarska Grapa w Czarnej Górze. Ośrodek zarejestrował domenę czarna-gora.ski, która z kolei przekierowuje na grapa.ski.

Dedykowane domeny dla miast

Wiele miast na świecie ma już swoje dedykowane domeny, np. .berlin, .nyc, .paris czy .madrid, których rejestracja nie jest objęta żadnymi restrykcjami. Jeśli więc masz ofertę wycieczkową dla miasta, które ma już swoje własne rozszerzenie, to możesz ją z powodzeniem wykorzystać w swojej komunikacji marketingowej.

Niestety do tej pory żadne polskie miasto nie zdecydowało się aplikować o przyznanie własnej końcówki domenowej. Może to wynikać z niewiedzy naszych włodarzy o potencjale tkwiącym w nowych domenach, a z całą pewnością adresy w domenach .warsaw lub .wroclaw stanowiłyby doskonałą promocję ich miast. Może w najbliższych latach to się zmieni?

Zainteresuj innych swoją ofertą gastronomiczną

Domeny .rest oraz .restaurant

Dla restauracji do wyboru mamy końcówki .rest oraz .restaurant. Pierwsza z nich jest reklamowana przez rejestr jako krótka domena, stanowiąca część słowa restauracja w wielu językach. Jednak w mowie potocznej takiego skrótu się nie używa, więc zdecydowanie bardziej polecam domenę .restaurant.

Jak ludzie szukają restauracji w Internecie? Mogą szukać po nazwie konkretnej restauracji, po rodzaju kuchni (azjatycka, wegetariańska) lub po lokalizacji.

Najbardziej popularnym użyciem domeny .restaurant jest zarejestrowanie w tym rozszerzeniu nazwy restauracji, np. origami.restaurant czy senns.restaurant.

Wyeksponuj rodzaj kuchni

Odwołanie się do rodzaju kuchni wykorzystała szwedzka restauracja Govindas Malmo serwująca kuchnię wegańską i wegetariańską. Restauracja ta promuje się z poziomu domeny veg.restaurant, która przekierowuje z kolei na govindasmalmo.se.

Daj się znaleźć w swoim mieście

Innym sposobem na wykorzystanie domeny .restaurant jest promowanie się pod względem lokalizacji, np. rejestrując domenę zawierającą nazwę miasta, w którym znajduje się dana restauracja. Wspomniana wyżej domena origami.restaurant przekierowuje na domenę z rozszerzeniem narodowym origami-stuttgart.de, która zawiera w sobie lokalizację.

Idąc tym tropem, restauracja mogłaby równie dobrze zarejestrować domenę stuttgart.restaurant, która przekierowywałaby na stronę tejże restauracji (w momencie pisania tego artykułu domena stuttgart.restaurant była już zajęta przez inny podmiot, ale nie znajdował się pod nią żaden serwis).

Z poziomu domeny miasto.restaurant możesz nie tylko promować konkretną restaurację, ale także sieć restauracji bądź ranking restauracji w danym mieście. Dla przykładu, pod domeną london.restaurant funkcjonuje portal, który zawiera listę londyńskich restauracji oraz poradniki, gdzie i co zjeść.

Przez restaurację do hotelu

Domena .restaurant może być praktyczna również dla właścicieli hoteli. Jeśli w hotelu znajduje się restauracja, to można ją promować za pomocą domeny .restaurant i na stronie restauracji przedstawić również ofertę hotelową. Dokładnie tak zrobił czeski hotel Bohemia, który pod domeną bohemia.restaurant prezentuje zarówno ofertę restauracji, jak i hotelu.

Domeny .pizza i .bar

Jeśli działasz w branży spożywczej, domeny .com to przeżytek. Bary i restauracje mogą teraz wyraźnie zakomunikować rodzaj swojej działalności dzięki dedykowanym domenom internetowym.
Fox News

Idealne do wypromowania pizzerii czy baru będą domeny .pizza i .bar. Pamiętaj jednak, aby prowadziły one do podstron z powiązaną z nimi ofertą.

Dla przykładu, domena rotterdam.pizza przekierowuje na stronę główną biura turystycznego z Rotterdamu (onderweg-reizen.nl), ale nie ma tam żadnego powiązania z ofertą gastronomiczną – wyświetlana jest po prostu oferta wycieczkowa biura. Podobnie, domena szwajcarskiego hotelu platzhirsch.bar przekierowuje na stronę główną hotelu hotelplatzhirsch.ch, ale nie do konkretnej oferty barowej. Jest to jeden z najpoważniejszych błędów w użyciu domen.

Pojawienie się domeny .bar, określanej jako domena najwyższego poziomu (TLD), oznacza, że każdy punkt sprzedaży napojów można natychmiast zidentyfikować jako bar patrząc na jego adres internetowy, bez konieczności dodawania w nazwie słowa „bar”.
The Drinks Business

Jak to zrobić dobrze?

Domena .bar została ciekawie wykorzystana do promocji oferty barowej hostelu Yellow w Rzymie. Domena theyellow.bar przekierowuje na stronę główną hostelu the-yellow.com, ale tutaj domena kieruje do odpowiedniej sekcji na stronie zawierającej ofertę baru, restauracji i rozrywek w tymże hostelu.

W kontekście tych osób, które będą szukały pizzerii w konkretnej lokalizacji, warto pomyśleć o zabezpieczeniu domeny zawierającej nazwę miasta, np. gubin.pizza (w momencie pisania tego artykułu pod tą domeną nie funkcjonowała jednak żadna strona internetowa pizzerii).

Nowa domena jako główna czy dodatek?

Czy warto całkowicie rezygnować z rejestracji domen .com czy .pl na rzecz nowych domen? Po przykładach domen z branży travel widać, że strategie są mieszane. Dużo zależy od tego, na ile rozpoznawalna jest dana końcówka. Internauta może nie mieć świadomości istnienia takich domen jak .voyage czy .surf i będzie zapewne próbował dotrzeć do Twojej strony wpisując .com bądź .pl.

Warto więc zabezpieczyć również “tradycyjną” domenę, aby nie ryzykować utraty potencjalnego ruchu. Ma to szczególne znaczenie, jeśli kampanie reklamowe prowadzisz głównie w kanałach offline, gdzie ryzyko błędnego przepisania adresu przez potencjalnego klienta jest istotne.

Podsumowanie

Nowe domeny dają Ci możliwość zarejestrowania krótkiego, atrakcyjnego i unikatowego adresu www. Może on stanowić główny adres Twojego serwisu albo dodatkowy adres wykorzystywany w kampaniach reklamowych, który będzie kierował do domeny .com czy .pl.

Wykorzystując w promocji nowe domeny pamiętaj przede wszystkim, że niosą one ze sobą konkretne znaczenie, a zatem po kliknięciu w daną domenę użytkownik będzie się spodziewał określonej treści. Zadbaj więc o to, aby zawartość podstrony, na którą kieruje domena była z tą domeną spójna.

Michał Spławski – przedsiębiorca internetowy. Od 15 lat prowadzi własną działalność na rynku e-commerce, która ma na celu zapewnienie małym i średnim przedsiębiorstwom ich obecności w Internecie, na różnych rynkach. Twórca i właściciel takich serwisów jak Domeny.tv (rejestracja domen internetowych na całym świecie) oraz MSERWIS.pl (usługi hostingowe, certyfikaty SSL, projektowanie stron internetowych oraz usługi programistyczne). Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Lehigh University oraz Uczelni Łazarskiego w Warszawie (MBA). Pasjonat podróży.

Michał Spławski życzy wielu udanych rejestracji oraz nowych klientów!

Dodaj komentarz