Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 25 kwietnia 2024

Scroll to top

Top

0 Komentarzy

Mobilny przewodnik po regionie – od pomysłu do realizacji

Mobilny przewodnik po regionie – od pomysłu do realizacji
Katarzyna Kwolek

Aplikacje dla turystów można podzielić na dwie głównie kategorie: systemy rezerwacji i tzw. “niezbędniki”. Pierwszą grupę stanowią aplikacje do rezerwacji lotów czy noclegów, których jednak – z racji swojej złożoności i konieczności porównywania ofert – wolimy dokonywać na dużym ekranie komputera.

Druga z kategorii ­“niezbędniki” ­ obejmuje aplikacje naśladujące przedmioty i urządzenia, z których od lat korzystamy w podróży, takie jak kompasy, mapy, odbiorniki GPS czy przewodniki po odwiedzanych miejscach.

Jak wydać aplikację mobilną, którą pobiorą tysiące turystów?

Nie jest wiedzą tajemną, że im więcej energii włożymy w proces przygotowań, tym lepszy będzie efekt pracy programistów. Przede wszystkim, musimy się zastanowić co chcemy zaoferować użytkownikom oraz w jaki sposób pogodzić ich potrzeby z interesami jednostki odpowiedzialnej za wydanie aplikacji.

W ubiegłym roku Dyrekcja Tatrzańskiego Parku Narodowego postanowiła wesprzeć swoje działania edukacyjne nową aplikacją mobilną dla turystów. W sezonie wakacyjnym Tatry odwiedza nawet do 40 tys. osób dziennie, dlatego głównymi założeniami aplikacji było ułatwienie dostępu do informacji oraz zwiększenie bezpieczeństwa turystów. Oprócz wspomnianych celów, aplikacja miała też pomóc w anonimowych badaniach ruchu turystycznego. Projektując aplikacje należało pamiętać, że turyści odwiedzający Tatry są bardzo zróżnicowani, zarówno pod względem doświadczenia w górskich wędrówkach jak i oczekiwań względem wypoczynku na terenie Parku.

Tłumy w TPN - autor - Beata Kociemba

Tłumy w TPN, fot. Beata Kociemba

Jednym z najtrudniejszych zadań było wypracowanie “złotego środka”, który pozwoli zaspokoić jak najszersze grono użytkowników. Według pierwszych ustaleń aplikacja w wersji 1.0 miała być prostym przewodnikiem po Tatrzańskim Parku Narodowym, w którym użytkownicy znajdą informacje na temat szlaków i ciekawych miejsc znajdujących się na jego terenie. Kilka spotkań z przedstawicielami Parku i nieustanna wymiana maili zaowocowały długą listą wytycznych dotyczących zawartości i działania aplikacji.

Aplikacja po Tatrzańskim Parku Narodowym

Po przedyskutowaniu każdego z punktów nadano im wagi i podzielono na dwie grupy: pierwszą, zawierającą funkcjonalności i treści niezbędne do wydania aplikacji oraz drugą, w której spisano elementy do wprowadzenia lub modyfikacji w jej kolejnych wersjach. Warto pamiętać, aby już w początkowym etapie aplikacja była konsultowana z programistami. To oni znają możliwości i ograniczenia danego systemu a także mogą podpowiedzieć wiele rozwiązań zwiększających użyteczność aplikacji.

Choć aplikacja nie spełniała jeszcze wszystkich ustalonych wymagań (np. nie były jeszcze przygotowane wszystkie potrzebne opisy) została opublikowana w marcu 2014 r. pod nazwą “Szlaki TPN”. Decyzja o publikacji była celowa, bowiem dała możliwość przetestowania jej działania jeszcze przed rozpoczęciem sezonu turystycznego i zebrania uwag od użytkowników, które można było wykorzystać w dalszych pracach.

Już po pierwszych instalacjach w sklepach pojawiły się pozytywne opinie na temat pełnej listy tras, mapy działającej bez połączenia z internetem czy możliwości zapisu własnych wycieczek. Nie obyło się jednak bez potknięć -­ nie do końca zrozumiałe ikony czy gesty znacznie utrudniły lub całkowicie zablokowały dostęp do niektórych treści i funkcji. Aby potwierdzić zgłoszenia ze sklepów Google Play i App Store, przygotowano internetową ankietę dotyczącą korzystania z aplikacji, do której link był opublikowany na fan page’u TPN. W ciągu 4 tygodni wypełniło ją ponad 150 osób a analiza udzielonych przez nie odpowiedzi potwierdziła słuszność wstępnych założeń oraz pokazała, jakie oczekiwania wobec niej mają sami turyści.

Aplikacja w wersji 2.0

Po naradzie z TPN ustalono, że w wersji 2.0 wdrożymy ponad połowy zgłoszonych uwag. Poszerzono m.in. np. dział dotyczący niezbędnych informacji o TPN oraz zasadach panujących na jego terenie. Zaplanowano uzupełnienie opisów szlaków o czasy przejść, stopień trudności oraz możliwe utrudnienia t.j. drabinki czy poręcze oraz wyświetlanie koloru szlaku na jego mapie. Dzięki komentarzom, użytkownicy pomagają w dokumentowaniu atrakcji a nagrywając i udostępniając własne wyprawy, podpowiadają gdzie warto się wybrać.

aplikacja

Zgodnie z sugestią testerów, rozszerzono bazę miejsc o schroniska i punkty widokowe, oraz dodano możliwość ich wyświetlenia w widoku mapy podczas przeglądania szlaków i nagrywania własnych tras. W nowej sekcji nazwanej ”Edukacja”, stopniowo uzupełniane są informacje o przyrodzie, ciekawych zjawiskach i postaciach historycznych związanych z Tatrami.

Elementem zwiększającym świadomość i bezpieczeństwo turystów (poza istniejącą już w wersji 1.0 opcją przesyłania SMS ze swoim położeniem) jest seria artykułów nt. zasad zachowania się w górach, numery alarmowe do TOPR, komunikaty turystyczne, ostrzeżenia lawinowe oraz prognoza pogody dla aż 6 stacji na terenie Parku.

aplikacje2

Dostęp do panelu administracyjnego przez stronę WWW pozwala pracownikom TPN dodawać kolejne opisy szlaków i miejsc oraz edytować te, które już istnieją, dzięki czemu aplikacja nie ulegnie przedawnieniu. Na początku sierpnia 2014 r. zaktualizowano aplikację do wersji 2.0 oraz zmieniono nazwę na “Twój Tatrzański PN”.

Inspiracja dla kolejnych projektów

Na opinie turystów będzie trzeba jeszcze trochę poczekać, ale już dziś możemy stwierdzić, że dzięki przyjętej organizacji pracy oraz zaangażowaniu ze strony zamawiającego i potencjalnych użytkowników udało się stworzyć aplikację, której strukturę z powodzeniem można będzie zastosować w aplikacjach dla kolejnych obszarów chronionych, jednostek samorządowych czy regionów.

Katarzyna Kwolek - absolwentka geografii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, od dziecka zakochana w Sudeckich krajobrazach i przyrodzie. Miłośniczka folku, zwiedzania skansenów i siedzenia w lesie. Trzy lata temu, podczas praktyk studenckich, rozpoczęła swoją przygodę z internetem publikując pierwsze opisy szlaków w serwisie TRAIL.PL. Dziś pełni tu rolę człowieka-orkiestry: dba o jakość prezentowanych informacji, prowadzi fan page Facebook serwisu, organizuje i bierze udział w procesie projektowania aplikacji mobilnych.

Dodaj komentarz