Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Travelmarketing.pl | 26 czerwca 2017

Scroll to top

Top

2 komentarze

Dlaczego powstało tak mało hotelowych aplikacji mobilnych?

Dlaczego powstało tak mało hotelowych aplikacji mobilnych?
Łukasz Sobański

Korzystamy ze smartfonów codziennie, nawet wtedy, kiedy niekoniecznie jesteśmy online. Dlaczego więc tak niewiele hoteli inwestuje w własne aplikacje mobilne?

Zdania hotelarzy, z którymi miałem okazje rozmawiać, są najczęściej podzielone. Niektórzy twierdzą, że odpowiednio przygotowana strona responsywna hotelu w zupełności wystarczy i spełnia najważniejsze funkcje, z których może skorzystać gość hotelowy. Inni natomiast są żywo zainteresowani inwestycją w aplikacje mobilną, ale mają jeden problem – wysoki budżet. Nie zapominajmy, że pod pojęciem aplikacji mobilnej kryje się jej wykonanie na przynajmniej dwie, a najczęściej i trzy platformy: iOS, Android i Windows.

Uważam, że warto zacząć od rozdzielenia funkcji, które może spełnić responsywna strona internetowa, a które tylko aplikacja mobilna. Hotele, które postanowiły stworzy aplikacje, licząc, że będzie to przede wszystkich nowy kanał zbierania rezerwacji, szybko się zawiodły. Strona internetowa doskonale i prawdopodobniej najlepiej spełni te funkcje.

Warto zwrócić uwagę na moment, w którym klient hotelu mógłby skorzystać z aplikacji mobilnej i kiedy w ogóle może się o niej dowiedzieć.

Aplikacja mobilna hotelu będzie najczęściej pobierana przez gościa, który już znajduje się w hotelu i dokonał wcześniej rezerwacji. Jeżeli w odpowiedni sposób zachęcimy go do pobrania naszej aplikacji, wskazując wymierne korzyści, możemy liczyć na to, że zainstaluje naszą aplikacje na swoim smartfonie lub tablecie.

Ważne, aby dokładniej określić, co może być korzyścią, która zainteresuje naszego klienta. Statyczne treści, jak galerie zdjęć pokoi czy historia naszego hotelu mogą się okazać za mało interesujące. Jeśli chcemy zachęcić gościa do pobrania aplikacji, dajmy coś gratis w zamian za okazanie specjalnego kodu, który wyświetli tylko aplikacja. Zachęta niech będzie jedna i sensowna, to najczęściej wystarcza.

Co dalej? Czy oprócz naszej zachęty w aplikacji powinny znaleźć się tylko cenniki, oferty i formularze? Nie!

Przydatne moduły = oszczędność czasu klienta

Moduły, które możemy nazwać przydatnymi i z pewnością ułatwią i umilą pobyt gościa hotelowego to na przykład:

  1. Zebranie informacji o atrakcjach turystycznych znajdujących się w okolicach hotelu – wykorzystaj GPS który ma smartfon i pozwól lepiej poznawać okolice hotelu;
  2. Lista sklepów, galerii, miejsc rozrywki w okolicy;
  3. Kalendarz wydarzeń, które odbywają się akurat podczas pobytu gościa w hotelu;
  4. Pogoda z prognozą na najbliższe dni;
  5. Przelicznik: walut, miar;
  6. Menu restauracji hotelowej – tak ważne i tak pro-sprzedażowe. Potraktuj smartfon klienta jak monitor który wyświetli zdjęcia potraw z Twojej restauracji;
  7. Lista zabiegów SPA w hotelu – wykorzystaj zdjęcia, wideo i spróbuj sprzedawać więcej;
  8. Ankieta zadowolenia klienta – pozwól mu na wyrażenie tego co się nie spodobało, lepiej niech to zrobi w Twoim hotelu niż później w Internecie.

Dzięki tego typu informacjom aplikacja hotelu może stać się naprawdę przydatna dla Twoich gości i co najważniejsze chętnie pobierana. Oczywiście informacje o pokojach czy dodatkowej ofercie także warto umieścić w aplikacji, ale nie eksponuj tego jako głównego powodu jej użytkowania.

Inwestując w aplikacje, rozważ także te funkcjonalności, które pozwolą Tobie na kontakt z klientem po zakończeniu jego pobytu. Sam fakt, że na pulpicie swojego smartfona ma nadal Twoją aplikacje z logo, które przypomina mu o hotelu jest wymierną korzyścią samą w sobie, jednak dobrze przemyślana aplikacja może znacznie więcej.

Podstawową funkcją, o której warto pamiętać jest możliwość wysyłania tzw. wiadomości PUSH. Wiadomości PUSH to pewnego typu przypomnienia, najczęściej kojarzymy je z przypomnieniami o zadaniu lub spotkaniu, które pojawiają się na naszym ekranie w bardzo wyraźnej formie. Właśnie w taki sam sposób Twój hotel może informować swoich gości o aktualnej promocji czy nowym pakiecie, a jeżeli połączysz to z narzędziami do personalizacji i automatyzacji masz szanse stworzyć kampanie z lepszą konwersją niż typowe działania remarketignowe.

Mam nadzieję, że tych hotelarzy, którzy zastanawiają się lub aktualnie tworzą swoje pierwsze aplikacje mobilne nakierowałem na dobrą drogę – pamiętajcie o swoich gościach i zaoferujecie im takie funkcjonalności z których będą korzystać i milej wspominać pobyt w Waszych hotelach.

 

Łukasz Sobański - prezes spółki City Inspire S.A. rozwijającej międzynarodowy portal dla społeczności podróżników PlaceKnow.com. Zainteresowany nowymi trendami w turystyce zwłaszcza rozwiązaniami mobilnymi ułatwiającymi zwiedzanie w real-time. Od ponad 7 lat związany z branżą nowych technologii. Wolny czas spędza na podróżach bliskich i dalekich ze swoimi córkami.

Comments

  1. Łukasz Sobański

    jeżeli patrzymy na wykorzystanie aplikacji mobilnych tylko do rezerwacji nowych noclegów to sieci hotelowe o wiele łatwiej osiągną taki cel. Uważam jednak że największą korzyścią dla indywidualnych hoteli jest dosprzedaż usług dla gości w hotelu: restauracja, zabiegi spa, wypożyczalnie i tutaj widzę największy potencjał na naszym rynku.

  2. Anka

    To prawda – apek było mało, ale ostatnio mam wrażenie, że pojawił się wielki BOOM na tego typu systemy zarządzania. Przykład ciekawej apki: http://bit.ly/360-hotel_kom

Dodaj komentarz